Edinburgh

Resor

För ungefär 1 år sedan var jag i Edinburgh. Huvudstaden i Skottland. Jag hade varken varit i Edinburgh eller Skottland innan. Mina föräldrar var där för många år sedan. (Sägs att min storebror kanske tillverkades där). Jag hade iallafall inte hört så mycket om Edinburgh eftersom jag känner inte många som har varit där. Därför tänker jag berätta om min resa för att inspirera andra att åka dit. För det är väl värt ett besök.

Till Edinburgh går det fort att flyga. Jag tror det bara tog runt 2 timmar. Jag, tillsammans med familjen åkte från Arlanda tidigt på morgonen. Eftersom flygresan gick fort kom vi fram redan på förmiddagen. Det gillar jag för då får man mer tid där. Deras flygplats är rätt liten så det går lätt att hitta. Vi tog en buss från flygplatsen in till city.

Jag bokade både flyg och hotell via Apollo. Det blev riktigt billigt. Vi fick flyg + hotell för 2 nätter för 2000 kr per person. Hotellet vi bodde på hette..... Vad jag har upplevt tidigare av hotell i Storbritannien är att de ofta har en fin fasad men allt annat är ganska dåligt. Men detta hotell gillade jag. Katja som äger hotellet är väldigt trevlig och hjälpsam. Rummet var överförväntat fint. Nästan som att komma in i en sekelskiftslägenhet med stuckaturer. Det kan jag varmt rekommendera.

Ta sig runt i Edinburgh är också smidigt. Det går spårvagnar där. Vi köpte dygnsbiljett för familjen som inte alls var dyrt. Billigare än vad en enkelbiljett kostar hemma. Eftersom stan i Edinburgh är ganska liten går det bra att gå också. Det gjorde vi en del.

Vad kan man då göra i Edinburgh? Ja det finns en del grejer. Om man vill shoppa går det bra. Det finns ett shoppingstråk med många olika kända butiker. T.ex primemark. Gillar man Harry Potter finns det en Harry Potter affär + museum. Den var ganska häftigt faktiskt.

Förutom shopping är Edinburgh än stad för att promenera runt och se sig om. En klassisk kännetecken för Edinburgh är ”Edinburgh Castle”. Det är centrumpunken för hela staden. Edinburgh Castle ligger på en kulle. Under hela resan nynnande jag på Ed Sheerans låt ”Castle on the hill”.

Det finns också en del fina gator. Allt det här ligger nära Edinburgh Castle. Så går man upp till slottet så får man se många fina saker på vägen. Som nån som spelar säckpipa. Den här gatan ovan heter Victoria Street. Är man åt snygga bilder på färggranna hus är det dit man ska gå. Ovanför de här husen finns en lång balkong som sträcker sig. Där kan man både äta och dricka ute i solen. Tips!

Sista dagen vi var i Edinburgh bestämde vi oss att gå upp för ett berg/kulle. Ett bra beslut. Det tar inte lång tid att gå upp. När man kommer upp får man en spektakulär utsikt över hela Edinburgh. Där uppe finns det också lite roliga byggnader och skulpturer.

Mitt sista tips på vad man kan göra är att gå till det här kaféet som heter Clarindas Tea Room. Jag hittade det på Pinterest och kände att jag bara måste dit. På det här caféet finns det massvis med godsaker. Glöm inte att prova deras scones. Wow säger bara.

Annars är maten inte den bästa i Edinburgh. Jamie oliver kan jag tipsa om ifall man vill ha italiensk mat. För dem som är över 18 år finns det många klassiska skotska barer runt omkring.

Mitt slutliga tips är att ta med sig paraply. Det regnar ganska ofta där. En dag när vi var där spöregnade, blåste, haglade och snöade det samtidigt. Det syns på vissa bilder. Då är det mysigt att hänga på kaféer eller shoppa. Men det är fint väder där ibland också. Vår sista dag var superfin!