Malin Eriksen

Når jeg begynte planleggingen av en ny sesong i år var jeg skeptisk til styrketreningen. Men jeg ville prøve styrketreningen på en annen måte enn jeg gjorde sist. Sist hadde jeg tøffe sammensatte økter på tre timer bestående av styrke, basis, styrketråkk og styrkespurter. Jeg trodde det totale ble for mye med den økta to ganger i uken. Så derfor ville jeg prøve en ny versjon. En med korte tøffe styrkeøkter. En time totalt, med 6 tøffe øvelser. Jeg hadde troen på det, og gikk inn med troen på at i år skulle bli min beste sesong. Nå, cirka ni måneder senere ser jeg den samme trenden som sist. Jeg har hele tiden lett etter en løsning. Som skrev svart på hvitt hvorfor ting har blitt som de har blitt. Jeg har ikke ville legge skylden på styrketreningen, men når jeg nå endelig har falt til ro med forklaringen, gir alt mye mer mening for meg.
Det er vanskelig å være en rytter som ikke passer med styrketrening i en tid hvor styrketrening er den nye store trenden på sykkelen. Men vi må ikke glemme at alle ikke er like. Thor Hushovd valgte heller aldri å kjøre styrke, og har likevel oppnådd store resultater. For meg handler det bare om å finne det som passer til meg. Jeg har nå prøvd lange økter med utholdende styrke og maks styrke, og jeg har prøvd korte økter med eksplosiv styrke. Alt gir samme resultat. Det er som om noe faller i klem med en gang jeg prøver meg på styrke. Musklene og treningen er der, men det er som om jeg får et lokk på det, som gjør at jeg ikke får brukt noe av det. Jeg går opp i vekt og får lavere verdier. Det er mulig det endrer seg ved tid, og det er mulig muskulaturen vender seg til det. Jeg kan ikke så mye om det, men det jeg vet er at jeg klarer ikke prestere, og det gjør så fysisk mye vondere å sykle enn det har gjort før at det vil nok stoppe psyken min før det gjør meg noe godt.
Derfor er det på tide å se tilbake på hva jeg gjorde før fjorårssesongen, hente informasjon fra treningsarbeidet fra den vinteren og denne vinteren og legge den beste planen før neste sesong. Så startet jeg med blanke ark etter NM. Alt er slettet og jeg har begynt på nytt. Med nytt pågangsmot. Jeg har funnet synderen og kan endelig legge det bak meg. Jeg har lagt ned god trening igjen og det føles godt. Jeg vet ikke når det vil resultere i noe, det er ikke viktig enda. For meg er det viktig at jeg kan finne motivasjonen igjen. Jeg har også kjørt gode økter igjen og det er så inderlig viktig for kropp å sjel. Det føles som å ha våknet fra et mareritt, som jeg også hadde som andre års junior. Heldigvis starter jeg ikke på scratch denne gangen. Treningen er der, jeg må bare bli kvitt styrken fra i vinter, så bena blir normale igjen, så jeg kan begynne å stole mer på egen kropp. Hvem vet hvor resten av sesongen bærer, men jeg kan senke skuldrene så skjer det som skjer, også gleder jeg meg til neste år hvor jeg sannsynligvis får mer medgang.

  • 795 visninger

Liker

Kommentarer

syklenorgepaalangs
,
Jeg trente sykkelspesifikk styrke to ganger i uken fra oktober til mars/april + noen velikeholdsøkter i mai. Styrkeøktene bestod av en variasjon av få repretisjoner og mange sett, eller mange repetisjoner og få sett. Fokuset var å gå rolig inn i styrkeløftet med en eksplosiv avslutning. Følte meg tung og svært fatigue i denne perioden....! Allikevel sitter jeg igjen med en følelse av fremgangen denne sesongen er mye takket være styrketreningen i vinter. Kommer helt klart til å gjennomføre samme styrketreningsprogrammet til vinteren.
nouw.com/syklenorgepaalangs
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Nouw