fiji

Oj oj vart ska jag ens börja. Har precis kommit hem efter att ha spenderat 9 dagar i Fiji och OJ vad vackert det var! Fiji är det vackraste jag har sett hittills!! Vi har totalt varit på fyra olika öar samt själva huvudön. Kan redan nu säga att det här kommer bli ett långt inlägg hahah. Men ska försöka berätta om resan så bra som möjligt.

Själva resan till Fiji gick smidigt, vi flyg i ca 4,5h och då fanns det tv-skärmar och vi fick mat. Jag kollade på filmen "Moana" för att komma i Fiji stämning hahah. Vi kom till vårt hostel ganska sent på kvällen, vid 21 kanske. Så vi åt en middag och gick sen o la oss. Dagen efter ringde klockan vid 6. Vi åt frukost och blev hämtade vid 7 och åkte till själva båten som vi ska öluffa med. Första resan var längst, då åkte vi i 4,5h i båten till "Blue Lagoon Resort". Det första stället var allas favorit! Där hade vi tur med vädret och det var strålande sol under hela vår vistelse där. På "Blue Lagoon Resort" bodde vi i två nätter.

En cool Mc Donalds på flygplatsen, de lagar maten där uppe och sen skickar de ner maten i en påse längst bandet. Så coolt!

Ett taggat gäng påväg in i planet! Vi var sex personer från kollektivet som åkte till Fiji. Jag, Greta, Evelina, Malin, Alice och Lotta.

Båten som vi öluffade med. Det fanns flera våningar på det. Här är gänget på översta våningen, försöker få en bränna direkt hahah.

Den stora båten kom inte in till de små öarna utan de var mindre båtar som hämtade oss. En båt med våra väskor och en där vi satt på. Man var alltid nervös över att de skulle råka slänga våra väskor överbord...

Det var väldigt fin utsikt där vi åkte med båten.

Ett taggat gäng påväg in på första ön. Ser ni hur turkost vatten det är?!?!

Till varje ö vi kom till så sjöng personalen för oss och välkomnades oss med någon god juice.

Som ni ser var det verkligen en paradis ö!

På alla öar bodde vi på resort som både hade som stugor och sovsalar. Vi sov alltid i sovsalar. På den här ön var det 8 personer som sov i ett rum, vi var ju 6 stycken så det var 2 utöver oss som sov i rummet. Rummet var väldigt fräscht med 8 enkelsängar (inga våningssängar, YIPPIE).

Utsikten från restaurangen och min goda lunch. Första stället hade otroligt god mat! Vi hade ju redan betalat för ett paket, det var alla tvungna att göra då de behöver veta hur mycket mat de skulle frakta in till ön. Men på Blue Lagoon fick vi lika mycket alternativ som på en vanlig restaurang meny och på kvällarna var det tre rätters. Vi levde helt enkelt livet på den här ön!

Här ser ni min tre-rätters från första dagen. Ser ni hur perfekt gjord oxfilén är ?! Kan säga att jag var i extas hela middagen, särskilt när jag såg att man kunde beställa oxfilé. Har längtat efter gott rött kött och nu fick jag det äntligen. Tog samma varmrätt dagen efter hahah.

På ön fick man hyra SUP (Stand up paddle board), kanot, snorkel grejer osv. Så det fanns mycket man kunde göra. Vi körde också grisen med en vattenboll samt hade vi köpt med oss frisbee och strandtennis. Rekord på strandtennis hade jag och Evelina med hela 71 slag, otroligt stolta hahah.

Det var extremt skönt i vattnet, skulle tippa på att det var ca 27 grader. Så där spenderades mycket tid!

Det var inga fest-öar för fem öre men det var skönt, ingen av oss var sugna på att festa. Men att ta en öl och lite chips efter en hel dag i solen satt aldrig fel.

Mat mat mat och mera mat.

Solnedgången var otroligt fin.

Efter två toppen dagar på Blue Lagoon Resort talade inte riktigt vädret i vår fördel...

Det var ett Crab race en kväll. Då hade de samlat en gäng krabbor så fick man välja en och de skulle sedan racea mot varandra ut ur ringen. Aldrig sett så många heja och skrika åt några krabbor hahah.

Dags att gå på båten och ta oss till nästa ö: Kuata. Där bodde vi på ett resort som hette Barefoot Kuata. Här spenderade vi också 2 nätter.

På en klippa stod det en man och dansade en välkomstdans för oss. De kallade honom "warrior". Och såklart fick vi lite sång när vi kom till nya ön.

Här fanns det tre små pooler. Skönt med lite omväxling från havet (hur bortskämd låter jag inte?) så spenderade för de mesta dagarna där!

På den här ön bodde vi alla åtta i ett glamping tält. Det fanns el och golv där inne med riktiga sängar. Otrolig utsikt att vakna till, direkt vid havet.

Första natten sov ingen av oss något vidare. Alla var rädda för vägglöss och eventuellt andra djur som kunde ta sig in i tältet. Men då vi inte hade fått några bett efter första natten eller sett några djur därinne förutom myror så sov i alla som stockar dagen efter.

Vi försökte gå på en hike en förmiddag då det var lite mulet. Det skulle vara ett track som tog oss upp till toppen på stenen som ni ser till vänster. Men det blev ganska misslyckat då vi tror vi tog fel väg eftersom det var otroligt brant och mitt i "djungeln". Vi vände om och gick istället till en strand på andra sidan ön som ni ser på sista bilden till höger. Det var de enda hiken vi gick på under den här resan hahah.

Inte världens bästa väder men vi solade ändå, vi alla fick faktiskt färg. Det fanns även härliga hammockar som man kunde chilla i.

På det här stället var det buffé på alla måltider. God mat men de tog slut väldigt fort och de var inte så duktiga på att fylla på. Så det gällde att vara där när måltiden började, lite skolmatsals-aktigt hahah.

Tog en drink där, frozen strawberry daiquiri. Men tror inte riktigt han visste vad det var för han hade i tequila i den och inte rom. Så min drink smakade bara tequila, var inte alls gott hahah.

Kvällarna spenderades oftast med kortspel, favoriterna var sjuan, skitgubbe och "Bula". (Bula var ungefär som uno som en från Fiji lärde Malin och Lotta.)

Utsikten från vårt tält. Och området där restauranger var samt poolerna.

Hela gänget på Kuata.

Sen var det dags för en ny ö. Nu mot Mantaray Island.

Mantaray Island Resort var fint med god mat på deras restaurang. Här solade vi mest, badade och spelade lite volleyboll. När vi spelade volleyboll träffade vi två andra svenskar som skulle resa runt hela hösten i Nya Zeeland och Australien.

På Mantaray Island så bodde vi i en 32 bädds sovsal (!!!), otroligt mycket människor! Men de hade gjort det bra med olika "bås" där 4 personer sov i varje. Ett STORT minus dock var att vi hittade spår av bedbugs (vägglöss) i sänglakanen... Vi fick panik och gick o prata med några i recensionen att vi inte tänkte sova där och ville ha nya sängar. De vägrade tro att de hade bedbugs så de sa att vi kunde få en ny säng i samma sal. Men problemet var att det var spår av vägglöss i alla sängar vi kollade på... Så det sänkte vårt humör en del under dagen och vi funderade fram o tillbaka hur vi skulle göra.

På bild 1 ser vi allt vårt bagage som vi hade utanför rummet pga om man har den vid sängar där det finns bedbugs så kan djuren krypa ner i en väska och då skulle vi få med det hem till Sydney... Kan säga att alla andra som bodde i rummet tyckte vi var tokiga och de var hur lugna som helst hahah. Det blev så att Malin och Lotta valde att sova utomhus den natten istället för i sängarna. Vi andra sov i sängarna eller sov och sov, man fick inte mycket sömn det natten då man bara kände efter hela tiden om man fick några bett. Men vår lösning var i alla fall att sova i kläder som vi kunde slänga dagen efter och spraya maaaassor insektsmedel på oss. Det är det bild 2 beskriver. Jag och Alice precis innan vi skulle gå in o sova, vi är så glänsiga pga all insektsspray hahah.

Kvart i 6 ringde äntligen alarmet och vi alla möttes vid stranden där vi skulle se soluppgången. Det var ingen vidare soluppgång men vi pratade på om våra olika upplevelser under natten hahah. Hela resan gick vi upp tidigt, vid 7 eller tidigare varje dag. Vi hann med så mycket på dagarna då och man kom verkligen in i den dygnsrytmen.

Frukosten satt riktigt fint sen på morgonen.

Evelina och Greta gjorde en hike på den här ön som ni ser på bild 2. Vi andra låg och sov i solstolarna efter den tuffa natten hahah.

Ny dag och det betyder ny ö. Då åkte vi till den här paradisön, South Sea Island. Den var otroligt liten, man gick runt den på 6,2 minuter hahah så då förstår ni hur liten den var. Här bodde vi också i en 32 bädds sovsal men med lite mindre rum som man kunde stänga in sig i. Vi fick ett eget 6 bädds rum så det var väldigt nice.

Det var väldigt vackert på den lilla ön!

De dukade upp massor bord med extremt mycket ljusslingor till middagen, kändes som nyårsafton hahah. Men där fick vi tre-rätters, maten var helt okej här tyckte jag.

På kvällen var den bondfire, otroligt mysigt!

Det var dåligt väder när vi var på en här ön. Så vi hittade på lite aktiviteter, vi åkte i en submarine båt där vi kunde se lite djur. Men vi såg mycket fler djur när vi snorklade. Vi såg doris, fisken med ett ärr över ögat i nemo (älskar att jag refererar allt till nemo hahah), sjöstjärnor, rockor och en HAJ?! Dock en liten haj, den var bara en halv meter. Men både jag och Alice kom snabbt upp till ytan och bara gastade "HAAAAJ". Trodde först att det var en bebis haj och Mamma haj skulle snart komma och jaga mig. Men de visade sig vara någon slags revhaj eller vad det heter. Den brydde sig inte alls om oss i alla fall.

På eftermiddagen åkte vi för sista gången båt tillbaka till huvudön, den här gången fick vi ingen hjälp med väskorna så vi hade lite panik i båten som ni ser på bild 2 hahah. Det var mycket båt-åkande och det har gått helt okej. Fick låna sjösjuke armband av Emma som jag hade på mig och tyckte det hjälpte. Ibland gungade det riktigt ordentligt och då blev jag illamående, men jag klarade mig ändå alla båtturer så det var skönt!

Det var allt från Fiji, hoppas jag har fått med det mesta. Nu är vi tillbaka i Sydney, hyffsat utvilade och några nyanser mörkare hudton. En applåd till er om ni orkade läsa hela det här inlägget hahah. Men känns skönt att vara hemma i Sydney nu, är så mysigt att alla i kollektivet har börjat kalla det här för hemma <3