Bott i vildmarken

Hej hallå alla där hemma. Här har det varit några spännande dygn på västkusten! Vi åkte alltså från Carnarvon mot Exmouth men gjorde några stopp på vägen. Bland annat vid ”blowholes” och vid Coral Bay. Coral Bay kändes lite som en lyxställe där locals åkte o campade. Kändes lite som Böda Sand men mycket finare hahah. Hade lätt velat stanna i några dagar där o bara chillat men det har vi inte tid med. Vi åkte vidare till Exmouth och kom dit runt 16. Väl i Exmouth åkte vi runt till olika dykaffärer för att boka snorkling till Murion Island som vi har fått rekommenderat är superfint. Det fanns bara en trip och det var på fredag. Hade egentligen tänkt åka härifrån på fredagen men bestämde oss för att stanna en extra dag så vi kunde snorkla på Murion Islands. Vi åkte sen ut till dit vi skulle bo. Det låg ungefär en timme utanför Exmouth i en nationalpark. Det fanns lite olika campingställen i nationalparken, vi hade valt en som hette Mesa Campground. Det låg verkligen mitt ute i ingenstans i nationalparken men nära till vattnet. Där fanns 4 baja major och ca 20 st campingsplatser. Verkar vara ett poppis ställe för var typ fullt båda nätterna när vi bodde där. Första natten så kollade vi på en film som jag hade laddat ner till mobilen när de blev mörkt. Gick bra att vara där ute när de var ljust men blev livrädd när de blev mörkt för det är då alla djur kommer fram. Var extremt nervös när jag småsprang till toaletten i mörkret Hahah. De hade varnat för Dingos som är en slags hund men som är livsfarliga. De är ute efter mat och har attackerat och dödat människor. Så ser man en Dingo är det inget gott tecken direkt Hahah. Så ni förstår att jag var livrädd

Men första natten tog vi oss igenom. Jag sov inget vidare men men. Dagen efter åkte vi runt i nationalparken, gjorde en hike och la oss sen på en känd strand som hette Turquoise Bay. Där spenderade vi hela dagen med o sola o bada o läsa bok. Så fin paradisstrand med riktigt turkost vatten. Var väldigt stora fiskar i vattnet med. Innan solen var helt påväg ner åkte vi tillbaka till campingen o åt middag. De rekommenderar att man bara kör när solen är uppe här, vid solnedgång och soluppgång är djuren som mest rörliga och de kan när som helst hoppa ut på vägen. Det gör de annars med när vi kör om dagarna, det är ett antal gånger man var fått tvärstanna för att en emu, känguru eller get har hoppat ut på vägen, men de är värre vid soluppgång o solnedgång. I alla fall gick andra natten bättre i vildmarken. Var inte lika nervös då. Dagen efter gick vi upp tidigt, klockan ringde vid 5:30. Vi var tvungna att vara i Exmouth vid 7:30 för o komma med snorkling tripen. Vi åkte ut till Murion Island tillsammans med kanske 20 andra. Hälften skulle dyka och andra hälften snorkla, vi skulle snorkla. Vi snorklade tre gånger längst ön på tre olika ställen. Det var väldigt fint!! Vi såg en reef shark, en stor sköldpadda och massor med fiskar. Korallen var även färgglada på vissa ställen. Var helt slut när vi var klara. Var borta mellan 8-15. Men så kul upplevelse!! Har filmat massor under vattnet så kan lägga till det i filmen om resan sen. Uppskattade så mycket att jag hade en gopro! På eftermiddagen checkade vi in på en ny camping i stan (finally). Tog en välförtjänt dusch (har varit utan dusch i två dagar) och gick ut o åt på kvällen. Blev ett italienskt pizza ställe. Otroligt gott! På kvällen blev det som vanligt lite kortspel.

Bilder på blowholes

I Coral Bay för vi stannade och åt lunch. Riktigt drömmigt

Ett stopp vi gjorde utanför Exmouth vid en känd fyr

Fin väg vi åkte på, och stranden där vi campar.

Nu när det inte fanns något kök vid campingen har vi fått användning för vårt fina lilla kök bak i bilen.

Som ni ser på bilderna ser ni hur öde det är bakom bilarna. Vi bodde verkligen mitt ut i ingenstans.

Ser ni också lastbilen på bild 2. Det är en lastbil som de har renoverat om o bor i?? Den var så stor o cool! Alla stirrade avundsjukt på dom på campingen Hahah

Bilder från hiken.

Hur drömmig strand?!

Bild från middagen och snackset efter. Vi lyxade ju till det med o köpa godis. Mysigt att ligga i bilen och äta godis samtidigt som vi spelar kort eller läser bok.

En liten selfie från båten efter en av snorklingarna.

En screenshot på en video jag tog under vattnet Hahah men där ser ni sköldpaddan i alla fall!

Glad Malin som äntligen fick äta något annat än pasta Hahah. Blev såklart en kall cola zero till, vattnas i munnen bara av att skriva det Hahah.

Imorgon blir det en lång dag då vi ska köra i 8h men kommer bli ca 9h med stopp. Ska bli intressant o se hur det går! Då åker vi igen till en nationalpark så kommer förmodligen inte ha någon täckning där. Det ska bli 39 grader där enligt vädret :)) och vi hade tänkt hikea där andra dagen. Får se hur mycket vi orkar. Vi har i alla fall fyllt på vår 10-liters dunk med vatten så vi har gott om det i alla fall. Vi får göra om vi gjorde då vi hikeade i 9km i 35 grader. Då ställde vi alarm var 13:e minut och hade drickpaus, får bli så då igen! Men vi hörs när vi hörs.