Vi sitter nu på planet mot Nya Zeeland och har precis lämnat Australien. Vi är lite ledsen faktiskt, båda har separationsångest samtidigt som vi är väldigt nyfikna och ser fram emot vad som kommer hända härnäst. Vi älskar Australien! Och vår favorit är helt klart Sydney och Bondi Beach. Här har vi inte varit för sista gången. Det är här vi känt att vi passat in bäst, och mycket av det beror nog på alla människor vi träffade här. Blue Mountains och Morisset Park (där vi träffade kängurus) var fantastiskt! Det var även lätt och billigt att ta sig omkring och staden kändes väldigt säker. Vi var aldrig rädda eller kände oss otrygga när vi var ute sena kvällar eller nätter. Vår andra favorit var Byron Bay som också var jättefint! I Byron paddlade vi Kajak och såg delfiner och havssköldpaddor. Det var jätteläskiht och vi tänkte väldigt mycket på hajarna, speciellt när vi var ca 300 meter ut och de frågade om vi ville paddla ut ännu längre, men vi gjorde det och det gick jättebra! Vi hade hoppats på att få bilderna som togs under kajakturen men vi har ännu inte fått dem, kanske kommer upp senare! Från stranden påväg upp till fyren såg vi även en stor stingrocka.

Vi tyckte såklart om Brisbane och Surfers Paradise också, men de kändes mest som stora städer och Sydney och Byron är ganska svåra att toppa. Vi har även haft lite problem med bokningar osv mot slutet vilket har gjort att vi inte kunnat slappna av helt. Dock är utelivet i Surfers askul, det finns jättemånga olika klubbar att gå till och vi rekomenderar starkt en bar crawl som vi gjorde. Utsikten över Brisbanes skyline är också någonting man bör se! Överlag är Australien väldigt renligt har vi tänkt på, vilket är lite konstigt för här finns knappt några papperskorgar. Vi har aldrig tidigare fått vänta lika länge på övergångsställen som här, inte heller varit tvungna att springa över så fort innan det blir rött ljus igen. Och på kvällarna flyger här fladdermöss stora som katter runt mellan träden som fåglar, och lokalbefolkningen bryr sig inte alls. Man kan köpa den godaste slushen för 7 svenska kronor (!!!!!) på hungry jacks (<3 <3 <3) och Australiensarna är som alla redan sagt väldigt trevliga. Förlåt mammor och pappor men vi funderar redan på att flytta hit.

Sydney

Byron Bay

Surfers Paradise
(vi festade bara här, därav bilderna.)

Brisbane

Vi har en liten tuff tid just nu. Efter att ha blivit lurade på våra flygbiljetter från Brisbane till Sydney har vi nu varit tvungna att betala nya, som var mycket dyrare eftersom vi fick boka dem 5 timmar innan planet skulle lyfta och det bara fanns ett plan kvar. Vi fick kasta ihop packningen och checka ut för att hinna i tid. Nu väntar 2 dygn på flygplatsen med våt tvätt vi var tvungna att slita ut ur tvättmaskinen när vi fick reda på att vi skulle sticka ett dygn tidigare än tänkt. Vi betalar även för en natt på hostel som vi inte utnyttjar så pengaångesten är på topp. MEN, vi smet förbi handbagagekontrollen och slapp därmed betala övervikt på handbagaget så det känns lite bättre nu. Här ser ni lite fina bilder på vårt flygplatsliv plus lite fina bilder på Brisbane skyline.

Nu har vi förflyttat oss till Brisbane. Alla vi trÀffat har sagt att Brisbane ska vara trÄkigt men vi tycker om det! (Förutom hostelet dÀr Johanna valde fel sÀng och vaknade upp med genomblöt sÀng efter att det lÀckt in regnvatten frÄn taket.)

De senaste tre nätterna har spenderats i Surfers paradise. Det har varit så varmt och fuktigt, runt 32 grader så det har varit lite svårt att hitta på grejer. Men vi har gått runt lite på stan, shoppat lite samt både träffat en kompis hemifrån och två nya Svenskar som bor här. Jättehäftig stad men skyskrapor precis vid stranden. Första kvällen fick vi även uppleva ett riktigt ordentligt åskoväder utan regn med blixtar som färgade hela himlen lila var tionde sekund.

(det var en gigantisk rovfågel på sista bilden lovar)

Vi har haft väldigt dåligt med Wifi på senaste och har därför inte kunnat blogga något. I torsdags var vi ute på en klubb i Sydney, vilket var svinkul! Klubben hade tre våningar av dansgolv med olika musik och en pool på taket.

Dagen efter hoppade vi på en nattbuss, lämnade Sydney och åkte 13 timmar till Byron bay.

När vi vaknade upp lördag morgon hade Johanna blivit sjuk, och Maja råkat få i sig gluten av misstag så ingen av oss mådde särskilt bra. Vi bestämde oss ändå för att gå den så kallade lighthouse-vandringen som skulle ta 2 timmar totalt. (inte en bra ide) Vi tillsammans med vår nederländska room mate började i alla fall gå och det tog oss 4 timmar totalt!!! Vi har aldrig varit så svettiga eller utmattade i våra liv, men det var värt.

Idag tog vi tag i resan och gick till en resebyrå och bokade buss upp till Brisbane men lite olika stop på vägen. Vi firade sedan med att gå till Hungry Jacks för att köpa vår favorit mango-läsk-slush för 1 dollar (7 svenska kronor) och pommes. Solen har äntligen kommit till Sydney så vi passade på att sola lite på Bondi Beach. På kvällen åkte vi till Dover Heights med Lisa, åt pizza och kollade på solnedgången över Sydney, Harbour Bridge och operahuset.

Vi var på blue mountains igår och vi båda är helt övertygade om att det är den finaste utsikten vi någonsin sett. Man kunde se så långt bort, och det kändes lite som att någon höll upp en bild framför ögonen på oss. Vi klättrade upp och ner genom branta trappor som varvades med vattenfall. Det som också var häftigt var att naturen varierade jättemycket. Högst upp var det torrt och hett medan det blev grönare och fuktigare när vi kom längre ner. Inga koalor tyvärr :( men vi har sett en massa ödlor, gigantiska trollsländor, några påfågelliknande fåglar, fladdermöss och massvis med kackerlackor. (en hoppade på maja i sängen när vi kollade på serier det var riktigt äckligt.)