MINA TRÄNINGSPASS

Inlägget innehåller reklamlänkar

Hej på er!! Här kommer ett inlägg som roligt nog varit efterfrågat från flera av er, mina träningspass. Kommer försöka på bästa möjliga sätt att förklara för er steg för steg hur jag utför alla övningar så att ni lätt kan testa de om ni skulle vilja de, känner mig dock lite obekväm att ladda upp en video med passen, kanske något som kan komma i framtiden isåfall.

Jag kör oftast pass som jag själv satt ihop och så har jag fler stycken som jag varvar med under veckorna. Jag kör oftast bara pass som innebär min egna kroppsvikt och ibland några få material då jag absolut inte gillar att köra med maskiner på gymmet. Skönt också att kunna köra sitt pass likaväl hemma som på gymmet. Kommer börja med att dela med mig av två pass jag satt ihop själv.

Vill förtydliga att jag inte är något proffs inom träning utan har utifrån min egna kropp och vad jag orkar och tycker är kul satt ihop visa övningar till pass. Jag tränar inte heller för att bygga muskler och kunna lyfta mer kg, utan för att jag vill känna mig frisk och ha en stark kropp att leva i. Så detta är alltså anpassat efter mig själv.

(Har försökt länka till videos där ni kan se hur man utför vissa av övningarna, var så svårt att förklara vissa övningar)

Pass 1 - Jag kör detta ca 4-6 varv men hur många varv man kör är helt upp till en själv. Eftersom de flesta övningarna jag gör görs under en viss tid så är en tabata timer jättebra att använda, finns att hämta som app. Kör 30 sek arbete och 20 sek vila.

  • Burpees i 30 sek - här kör jag så många burpees jag hinner på 30 sekunder. Video på hur man gör hittar ni HÄR
  • Vila i 20 sek
  • Utfall diagonalt bakåt i 30 sek - här gör du ett vanligt utfallssteg bakåt fast med en tvist diagonalt bakåt istället för bara rakt bakåt. Kör varannat ben i 30 sekunder.
  • Vila i 20 sek
  • T-lyft i 30 sek - T-lyft eller draken som jag hört att det kallas är en övning jag älskar. Bra träning för min balans kan jag säga. Ni hittar en jättebra video och förklaring i länken HÄR på hur man gör och vad man ska tänka på. Kör även här varannat ben i 30 sekunder.
  • Vila i 20 sek
  • Korta knäböj i 30 sek - här kör jag korta knäböj och djup kan man välja lite själv vad man orkar. Jennifer Karlsson har en jättebra video och förklaring på hur man gör korta knäböj. Andra övningen i DENNA video hittar ni hur man gör ''korta knäböj''.
  • Vila i 20 sek
  • Sitta på huk till armhävning i 30 sek - Sitta på huk till armhävning är en av mina favorit övningar. Du sitter på huk och jobbar dig med armarna på marken framåt till en armhävningsposition. Där brukar jag också köra en armhävning och sen arbetar du dig tillbaks med armarna till att sitta på huk. Sen jobbar jag så i 30 sekunder.
  • Vila i 20 sek
  • Axelklapp i 30 sek - Axelklapp är ganska svårt att förklara, Jennifer Karlsson har på sin instagram en jättebra video och förklaring på hur man gör. Ni hittar videon HÄR och den tredje övningen i videon.

Vila 1 minut mellan varje varv.

Kör alltså detta i ca 4-6 varv. Efter varje ''varv'' vilar jag 1 minut och sen på ett till varv direkt.



Pass 2 - Detta pass kör jag också ca 4-6 varv beroende på vad jag känner att jag orkar. Brukar alltid bestämma mig för hur många varv innan jag kör igång. Under detta pass blandar jag lite med reps och tid när jag gör övningarna men vilar alltid 30 sekunder mellan varje övning.

  • Omvända burpees 10 st - En omvänd burpee är som en ''vanlig'' burpee fast omvänt håll. HÄR har ni en video på hur man gör. Kör 10 st omvända burpees.
  • Vila i 30 sek
  • Burpees 10 st - Här kör jag 10 st ''vanliga'' burpees och HÄR har ni en video på hur man gör exakt.
  • Vila i 30 sek
  • Axelklapp i 30 sek - Som i mitt förra pass kör jag här axelklapp i 30 sekunder och vet ni inte hur man gör så finns en video från Jennifer Karlsson HÄR ,den tredje övningen i denna video.
  • Vila i 30 sek
  • Marklyft med kb 10 st - Tycker det är svårt att förklara för er hur man kör genom text. Men ett marklyft med kettlebell kör jag här 10 st, och vikt på kettlebellen väljer bara du själv. HÄR är en video på hur man exakt gör.
  • Vila i 30 sek
  • Raka marklyft med kb 10 st - Här är nästan samma övning som den innan men raka marklyft har ni istället en video på HÄR, här böjer du inte benen utan försöker ha de raka. Kör här också 10 st.
  • Vila i 30 sek
  • Biceps curl till axelpress 10 st/per arm - Här gör du en bicepscurl med hantel som sen blir till en axelpress, kör 10st per arm. Antingen gör man båda armarna samtidigt eller en arm i taget som jag brukar köra på. Vikt på hantel bestämmer du själv. Video på utförande hittar ni HÄR
  • Vila i 30 sek
  • Russian twist med viktboll i 30 sek - Denna övning kör jag med en viktboll och älskar verkligen övningen. Video på hur man gör exakt hittar ni HÄR

Vila 1 minut mellan varje varv.

Kör detta pass ca 4-6 varv. Efter varje ''varv'' vilar jag 1 minut och sen på ett till varv direkt.

Och där har ni två av mina pass. Jag hittar övningar jag gillar både på hemsidor, folk som tipsar, youtube m.m. Sen testar jag mig fram vilka övningar jag gillar och så försöker jag sätta ihop det till roliga pass som jag kör med varv. För mig brukar ca 5 varv vara perfekt då det är ett pass på ca 1h. Jag älskar konceptet att köra med varv och älskar att träna för att må bra och inget annat. Hoppas ni fick något tips med er eller vill testa ni med.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229