Jag vet att det är många (tjejer bland annat) som gärna vill bygga upp ben och rumpa, och på sociala medier ser vi fitness-tjejer som bombar med videor och inlägg där de tipsar om gummiband till höger och vänster.
MEN, jag går rakt på sak. Gummiband kommer inte bygga muskler, för att bygga muskler krävs det att man kör tungt och varierat samt att man äter mycket mat, mat är vårt bränsle, glöm inte det. Gummiband är bra, men mer för förebyggande syfte, så som uppvärmning och nedvarvning eller för att få kontakt med gluteus. Det är helt enkelt mer utav ett hjälpmedel, mer än så är det inte. Sen är det likadant med alla donkeykicks övningar man ser där man använder enbart kroppsvikten, likadant där.. du bygger inte rumpa av det, hur mycket du än kör.
Det krävs mycket mer än så, och jag tänker jag skulle tipsa om övningar som jag anser ger mest volym och massa på kortast tid!

Vi har ju först alla basövningar, som knäböj, stela/sumo marklyft och benpress. Det är obligatoriska övningar enligt mig att inkludera någon gång under varje benpass.
Knäböj och marklyft stärker inte bara ben och rumpa utan också bål, och med en starkare bål blir man starkare i nästan alla övningar.

Knäböj - Det är en ganska svår övning att utföra rätt (tro mig jag vet jag har fortfarande lite struggle med denna övning), men när man väl lär sig att göra rätt så bygger man upp en typ av hatkärlek. Det är sjukt jävla jobbigt men det ger dig det du är ute efter, styrka och massa. För att utföra övningen rätt och inkludera både framsida lår och rumpa krävs det att man går djupare än 90 grader, så tänk på det. Gör du såkallade "fulböj" kommer inte rumpan kopplas på, utan den mesta vikten läggs på framsidan. Därav brukar många klaga på att knäböj inte aktiverar rumpan, men det enda man göra då är att göra om, öva öva öva, och göra rätt! Grym övning när det utförs rätt, som sagt!

Stela Marklyft - Det är ingen favorit, men den brukar jag ta med d¨och då ändå bara för att krama ur det sista ur baksidan, väldigt effektiv när man väl får rätt kontakt och flyt. Den här är lättare att utföra än knöböj, då det enda man ska tänka på att ha något böjda knän och en neutral rygg - man känner när det känns rätt! Lätt att se efter i spegeln annars.

Sumo Marklyft - Det här är en övning som jag inte riktigt blivit helt vän med än, men den är riktigt grym när man väl får till den. Stå bredbent, luta inte knäna över stången (ska vara lätt att dra upp, ska inte behlva runda knäna) och pressa från hälarna och upp. Kanonövning om man vill lägga all möjlig fokus på baksidan!

Benpress - Utförandet kan se annorlunda ut, brett stance eller tätt. Det viktigaste vid denna övningar är egentligen att du inte ska ta i med ryggen, ta hellre lite lägre vikt än maxa för att inte ta i med fel muskler!

Sen kommer vi till isolerade övningar. Där har jag höftlyft, bulgariska utfall och cable pull through som favoriter! Otroligt bra övningar för att komma åt rumpan lite extra och lägga vikten specifikt där.

Höftlyft (hipthrust) - En övningar som är snorenkel att utföra, du ligger med ryggen på bänken, inte för högt och inte för lågt (känn efter själv, varierar för alla). Sen lägger du antingen en skivstång eller viktplatta vid ljumsken och juckar upp stången/viktplattan i en en stabil rörelse, Gärna fortare uppåt och långsammare neråt! Det är viktigt att du försöker undvika att vikten placeras på ryggen, så justera din ställning så det känns rätt och vikten placeras på rumpan.

Bulgariska utfall (bulgarian split squat) - Här gör du vanliga utfall med ena foten placerad på en bänk, tänk på att inte tappa höften (så försök dra ner på stoltheten och sänk vikten, det är tungt!!) Placera det andra benet så att du känner att vikten placeras rätt och pressa från hälarna. Den här övningen är dödlig, aldrig varit med om ett träningspass utan kramp i rumpan efter jag kört denna!

Cable pull thorugh - Den här övningen är bra om man gör rätt, annars står man mest och ser dum ut. Det gäller att inte överextendera ryggen när du drar upp, utan tänk på att det är benen som ska dra upp vikten, Du använder bara händer och armar för att hålla fast repet, det andra jobbet ska benen sköta! När du fått till det kommer du förstå varför den här övningen är så jävla bra!

Det var mina tips på mina favoritövningar för att komma åt rumpan, och vilka övningar som jag försöker att alltid inkludera/variera mellan under mina pass! Hoppas ni uppskattar tipsen och att det bränner lika bra för er när ni testar 😉🔥

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Fixade lite smått med tavlor igår, det fick bli mitt fredagsnöje igår kväll. Inte fullt klar, men slänger in ett par bilder på hur det ser ut för närvarande. Är såååå nöjd med alla fina posters, vill bara ha mer och mer och meeer!!
Blir ni chockade över mitt tema? 😉🐱🐯

Likes

Comments

Hallå igen!
Tänkte jag kunde skriva ett kort inlägg nu när jag ändå har tid, haha..
Är lite tjurig för tillfället då jag kom hem från tandläkaren förut med bedövning men tyvärr helt i onödan.. Ingreppet vi skulle göra idag var inte genomförbart så det blir uppskjutet ytterligare 2 veckor.
Blir så jävla grinig på att vänta då jag hatar tandläkare + att väntetiden bara gör det ännu jobbigare..
Så i skrivande stund sitter jag med bedövning, tjurig och besviken. Kan inte äta eller dricka än på ett tag och jag är dööööööhungrig.

Men eftersom jag är ledig imorgon så får jag lägga tankarna på att jag kan kötta igenom ett dundrande och svettigt benpass (!!!!) Får försöka fästa tankarna i allt positivt som dyker upp just nu känner jag..

Och min fråga till er som faktiskt läser min blogg, skulle ni vilja ha mer inlägg specificerade om mina träningspass? Vad jag gör för övningar och vilka övningar som jag föredrar osv.
Om det skulle vara roligt så får ni gärna informera mig så kan jag fixa det, absolut! 😃

Likes

Comments

Jag skulle ju som sagt uppdatera om hur det blev efter flexi rodsen. 😄
För det första, så hade jag inte i dom tillräckligt länge (hade i 3 timmar) + att 24 st var för lite för mitt hår, så vissa passéer blev alldeles för tjocka så håret orkade inte locka sig riktigt. Sååå resultatet blev ej helt rättvist, men fortfarande fint, absolut något jag skulle kunna göra om jag har god tid på mig innan jag ska iväg osv. MEN, jag rekommenderar att man sover i dom för att man ska få ett mer långvarigt resultat, och att man använder en produkt som gör håret mindre "halt" + att man använder en hårspray som är till för lockar så det inte blir hårt och krispigt(gör håret frissigt dagen efter)

Håret hade inte bevarat lockarna till dagen efter, men fick ändå ett fint svall med tanke på den korta tiden jag hade i spolarna.

Tänkte lägga upp ett par bilder på hur det såg ut direkt efteråt och dagen efter!


Såhär såg det ut efter jag tog ut dom efter att ha suttit i 3 timmar!

Såhär såg det ut dagen efter, lite lösare beach waves, men fortfarande fint absolut!

Nuuu ska jag börja preppa för sängen, upp tidigt imorgon för wööörk...inte taggad 😔
Godnatt 💤

Likes

Comments

Någon som testat att locka håret med flexi rods? Det är dom där långa böjbara skumgummispolarna. Ser typ ut som pingvinstänger, och finns i flera olika storlekar.
Jag klickade hem två paket med sådana häromveckan, och tänkte faktiskt testa dom idag. Jag har länge velat permanenta håret lockigt men inte vågat pga slitage på håret, men också för jag inte är helt säker på om jag kommer vilja ha det permanent hela tiden - så länge som lockarna håller då vill säga.
Därför tänkte jag testa med dom här för att sen känna efter om det är något jag kanske gör till sommaren eller om jag låter håret vara spikrakt... haha.
Sååååå trött på mitt spikraka hår, så ska bli spännande att se resultatet av flexi rodsen och hur länge mitt hår bevarar lockarna.
Och med lockar menar jag inte stora hollywoodlockar, utan små tajta busiga lockar som ger håret naturlig volym 😏
Uppdaterar om resultaten när jag tagit ut dom!


Ungefär såhär hoppas jag på att resultatet blir!

Likes

Comments

Hej!
Nu har jag varit inaktiv här i flera månader, av olika anledningar men främst pga brist av motivation för jag inte kunnat släppa tankarna från annat - vilket i sin tur lett till att mina intressen hamnat i kläm lite.
Men, ibland måste man som sagt ägna tid åt det mindre roliga för att kunna ägna sig åt det roliga, och det är väl egentligen precis det jag gjort.

Och ska passa på att säga Gott nytt år! och god fortsättning på 2018. Det här året har jag inte vågat ha några förhoppningar om än, men jag har planer och visioner som jag hoppas ska förändra mitt liv till det bättre. För om saker och ting blir som jag önskar, så ska jag utbilda mig till PT och kostrådgivare i höst. Jag har länge funderat på att göra det, men aldrig vågat ta steget för jag varit rädd att välja fel igen, men den här gången så kan det bara inte bli fel då jag vet att träning är något som inte bara är en tillfällig hobby utan något som jag är genuint intresserad av. Med andra ord kan det inte bli fel!

Såååå, tills dess får jag se till att jobba och spara pengar så jag har tid, utrymme och pengar till att faktiskt påbörja min resa till ett yrke som jag drömmer om. För visst är det ändå så att.. för att acceptera att livet går ut på att arbeta näst intill, så måste man också ta chanserna till få arbeta med något som man verkligen vill arbeta med - istället för att sucka och frusta över att man håller på med heeelt fel yrkesmässigt?
Det är i alla fall vad jag tror, man ska våga och satsa på det man brinner för! Och det är precis vad jag tänker göra. Tro på dig själv, no matter what liksom.

Nåväl, jag varken kan eller vill lova att det kommer dyka upp inlägg regelbundet nu direkt, men jag vet att det blir en hel del mer än tidigare. Nu har jag ju faktiskt ett mål, och en vision om vad jag faktiskt vill göra. Skönt att spekulationerna om "vad ska man göra härnäst?" är borta och att man kan sikta in sig på målet, och vägen dit.

Det var väl allt, en liten uppdatering och tecken på liv här på bloggen igen, haha!
pusshejjj 💜

Likes

Comments

Jag vet att det inte bara är jag som drömmer om ett långt böljande svall, utan kluvna hårtoppar och torra strån.
Och när det kommer till håret, så är jag riktigt riktigt riktigt erfaren. Nej, jag är inte frisör (dah då skulle jag inte gjort om samma misstag 40 ggr) men jag lärde mig till slut av egna experiment som riskerade allt mitt hår på skallen.
Jag är blond naturligt, har tunt fint typiskt skandinaviskt hår. Alltså ganska skört, väldigt glatt och upplevs väldigt "lent". Jag började färga mitt hår när jag var 11, då la jag i en mörk toning (nästan svart) men var ej nöjd för ville ju såklart ha en mörkare färg, SVART! Så jag färgade håret svart, först med toning, blev ej nöjd och slutade upp med en permanent färg från Willys.
Aha, tänker ni, vem fan gör inte så och ångrar sig någon gång.
Jo, men det är bara en femtedel av det hela. Såklart, så ångrade jag mig. Jag ville bli rosahårig istället. Så jag blonderade ner håret tills det blev platinablont, gick fort för det var så pass tunt lager med färg runt hårståna. Tror jag blekte håret..3 ggr innan jag blev kritvit? Smidigt och relativt smärtfritt. la i en semi-permanent hårtoning, directions flamingo pink (kommer aldrig glömma haha). Skaffade även löshår här, först svart plastigt fult hår (wtf??) och sen köpte jag blont äkta löshår, gudskelov HAHA. Var tvääärnöjd, men det tog inte slut där. Jag ville ha regnbågshår, blont hår med slingor i alla möjliga färger. SÅ jag blonderade håret igen (notera att det var typ 3 veckor mellan) det gick ganska smärtfritt den här gången också, däremot så var det likadant den här gången, att jag tröttnade på mitt unicorn-hår efter några veckor igen. Hade tvärt bestämt mig för att färga luggen och halva överhåret svart.. so I did. - under den här perioden var jag 11-12, så väldigt ung. Jag fick ju såklart mersmak för att experimentera, sket i vad som hände med håret. MEN då började första upptäckten, jag har börjat få feta dreadlocksliknande tovor på sidan av huvudet, över öronen. Började reta mig på dom, så jag var ju illa tvungen klippa av tofsarna. HELT KAL UNDER, håret hade skavts av, och vet ni vad som tog mest stryk på håret?? LÖSHÅRET!! Det hade gnagt av mitt hår från hårbottnen. Så, färgning, skört hår, löshår och massor tupering och hårspray ledde till detta.. Slutade jag? NEJ!!
Jag fortsatte så dum som jag var, blonderade bort det svarta, blev vithårig, färgade lite lila i luggen, tröttnade, färgade håret rosa, skaffade LÅÅNGT och tungt löshår på 70 cm (mmmmm). Håret nöttes bort, jag hade inte ett hårstrå kvar på sidorna, bara bak och på hjässan..inte förrän då insåg jag att jag var tvungen att färga det till en färg och behålla den typ forever. Så jag färgade svart, trivdes som fisken i vattnet, behöll lite blont i luggen bara för att kunna sätta färg på vardagen ifall jag ville.. haha. Så svarthårig blev jag, med till en börjat rosa lugg, sen blond, blå och sen helt svart. Nu hade jag nog hunnit bli 13 tror jag. Så svarthårig ENDAST, skönt. MEN det där förbannade löshåret och tuperingen fortsatte som vanligt. Håret växte väl ut på sidorna vartefter, men det tog tid, och det var hälften så kort och en sida var värre. Sen började jag tagga ner med tuperingen när jag var runt 14. MEN då skulle jag bli brunett, sen kort därefter rödhårig.. sådär cherryred, och mhm det blev jag minsann. Brände in keratinslingor hemma (big f no, don't do that) och var rödtott i typ 2 mån, sen blev jag svarthårig igen (once you go black you always go back). Hann bli 15, där stannade jag upp, håret började bli bättre, löshår men mindre tupering, noll hårspray noll värme. Fortfarande tunt med såna där små råttsvansar i längderna för håret var så ojämnt. Började bojkotta löshåret också för jag insåg hur dyrt det är i längden och hur mycket det sliter (måste tillägga att jag använde clips, men keratin är lika skit) och efter det blev det myyyycket bättre. Gick till frisören för första gången på 4 år när jag var 16, för nu skämdes jag inte längre för det mesta hade vuxit ut. Dock var min värsta sida fortfarande förfärlig.. svintotoppar och hår som gått av. Gjorde lite slingor för att få en varmare nyans så boom blev jag brunett.
Mitt hår började bli bra igen, det var ju rätt kort men på rätt väg. Men av någon konstig anledningen skulle jag försöka bli blond.. tänkte typ såhär (va skönt o slippa färga utväxt) men jag innerst inne vet jag att jag hatar mig själv i ljust hår. Höll på tills jag inte klarade av att se mig i spegeln längre (gjorde slingning hår frisör så tog tiiiiid) hade typ en dm lång utväxt som var kall gentemot resten av håret och jag fick panik. FYFAN SÅ FULT. Jag började smått, brunt-mörkarebrunt-svart. Så när jag var 17, närmre 18, blev jag svarthårig igen. Och varit det sen dess. Idag är mitt hår lika långt som det var när jag bar löshår när jag var 15 år. Använder knappt värme eller hårpsray längre och mitt hår börjar äntligen få lite längd. Fyfan så rädd jag är om håret nu kan jag lova..

Och nu när jag berättat min historia ska jag berätta saker du ska göra vs inte göra.
- Använd bra produkter
- Dra ner på värmestyling
- Dra ner på stylingprodukter
- Gnugga inte håret i handduken, krama istället
- Behandla håret med proteininpackning (skadat hår) och återfuktande för torrt hår. Tänk på det!!
- Sov med en lös bulle/fläta om natten
- Ät bra, drick bra, sov bra

- Tvätta inte håret varje dag

Ska lägga in lite bilder på när jag bar löshår med samma längd som mitt riktiga hår idag, och hur kort mitt hår när jag var 16/17 jämfört med idag.

Här hade jag löshår, februari 2014

April 2015

Maj 2016

Nu

Ganska stor skillnad ändå?😳 Men ännu är det inte helt återställt, tyvärr. Men det går åt rätt håll!

Likes

Comments

Eftersom min blogg mestadels innehåller träning, så tänkte jag gå igenom lite viktiga saker som man bör tänka på som "åskådare". Det är ju trendigt nu med träning och hälsa, men det är lika trendigt med att ha "hourglass-shape" - stor röv, liten midja, stora bröst.
Jag själv tycker det är fint, även fast jag vet att jag aldrig kommer se ut så för jag har inte den där getingmidjan och jag vet också att mycket vinklar och ofta plastikoperationer ligger bakom vissa bilder när man går igenom insta-flödet.
Men, åter till det jag skulle ta upp.

Number one: Det ni ser på sociala medier, är näst intill bara highlights, man väljer att inte ta med det "sämre". Kroppen som du upplever va den mest perfekta, tilltalande och drömmiga kroppen har också sina imperfections, det syns bara inte. Va inte för hårda mot er själva. Jobba mot ert mål, men sätt inte upp omöjliga mål. var realistisk, ingen är perfekt hela tiden, i alla vinklar osv. Sätt en kamera underifrån på Kylie Jenner t.ex., då har hon nog också en dubbelhaka. 😉

och det viktigaste..
Ni tjejer och killar som vill bygga röv, ha tålamod.
På riktigt, HA TÅLAMOD.
När man tränar upp muskulaturen så tightar man även till sig, huden blir spänstigare och när man spänner sig så kommer musklerna kännas hårdare, konturer kommer komma vartefter.. ja you name it. Det är förvandlingen av styrketräningen. MEN, för att det ska ge långvariga resultat så MÅSTE man äta bra mat, mycket mat, rätt näringsinnehåll m.m. Och nej, kosttillskott är inte alltid nödvändigt om du inte behöver komplement emellanåt om du till exempel inte får i dig allt genom kosten. Jag själv avstår gärna från kosttillskott för att jag är så kräsen och tröttnar fort.
När du prickat in alla viktiga faktorer för att bygga muskler (träna rätt, äta rätt, sova tillräckligt), så kommer du sakta men säkert både känna och se resultat. Men det tar TIIID, jävligt lång tid för vissa muskelgrupper, andra går det rätt fort för, och så är det olika från person till person givetvis.
Men det som man ska lägga på minnet är att träningen har olika "faser" i början, man kan uppleva många gånger att rumpan till exempel blir mindre, SLUTA INTE DÅ!! Det händer något med kroppen, det som händer är med största sannolikhet att din kropp börjar tighta till sig, din rumpa börjar ta ny form och tighta till sig. När du kommer ur den "fasen" börjar sedan massan ta fart, börjar rumpan växa, lyftas, formas till en juicy peachy bum. SÅ HA TÅLAMOD! Sen därefter kommer kroppen alltid ha olika faser. Jag är i en sån nu, den dåliga fasen, min rumpa kanske borde va större än för några månader sen, men det är tvärtom. Den finns där, men den är inte lika "stor" och "utmärkande" gentemot resten av kroppen. Det är för jag är i en sån fas nu, för den skillnaden jag HAR märkt, är att den är mycket hårdare. Den är stenhård när jag flexar jämfört med förut och jag har INTE blivit svagare i mina glutes eller tappat massa, utan den har helt enkelt tightat till sig, den utvecklas på sitt märkliga sätt.
Och så fortsätter träningens(rövens ;) ) berg och dalbana. Ingenting kan vara perfekt hela tiden, inte ens de mest perfektaste människorna på instagram är perfekta hela tiden. Det går i vågor, likadant som styrkan går i vågor så kan massan och din form gå i vågor. Och det kan bero på vad som helst, att du når en ny fas i träningen, att du tränat för mycket av en viss övning så du upplever resterande delar platta, att du snålat med sömn, mat, vätska. Men det viktigaste att ha i åtanke, är att kroppen blir ALDRIG sämre, om du fortsätter kämpa på och ta hand om dig själv så gott du kan som kommer din kropp absolut INTE bli sämre. Man har tillåtelse till att ha dåliga perioder, perioder där du upplever att kroppen backat, men det vänder.
Va lite realistiska ni som känner er besvikna över eran "progress", kroppen är en del av dig och den påverkas lika mycket av stress osv. som hjärnan. Va inte så hårda mot er själva, ibland får man periodvisa svackor och motivationen sjunker i samband med detta. Men så småningom når ni toppen!

OCH självklart gäller det inte bara bakdelen, utan alla muskelgrupper, men jag valde röven som "område" för det är mest "hett" just nu.

En reminder till dig som kollar och känner igen dig, du - din kropp och knopp är amazing ❤

Likes

Comments

Förlåt för dålig uppdatering här, men har bara inte orkat skriva så mycket här.. Har däremot varit aktiv på instagram istället, så följ mig gärna där också!
Hur som helst, anledningen till att jag inte pallat blogga är inte för att jag inte har tid, utan för att jag bara inte orkar dela med mig av mina dagar nu. Mitt humör har gått upp och ner länge nu och det påverkar också sättet jag skriver på, det blir kortare, tråkigare, lite oengagerat. 
Men jag ska ändra på det, jag tycker ju det är roligt att blogga. Jag älskar att skriva, och det har inte förändrats. Men jag hoppas ni som fortfarande hänger kvar har lite tålamod, för det kommer nog vara lite segstartat då jag har massor grejer på gång privat.😊

Likes

Comments

Tisdag, snart har halva veckan gått och jag börjar tycka att dagarna går långsammare nu.. Det är mörkt och grått och trist väder konstant och man börjar känna av vad bristen på D-vitamin gör med kroppen.
Men idag har varit ett relativt produktiv dag, förutom att jag inte har begett mig till gymmet då..
Men har haft andra ärenden som är viktigare idag samt övningskört (så jag lyckas kirra det där förbannade körkortet någon gång!!!) Och den här gången gick det skit, ofokuserad och trött och någon inre oro (relaterat till det ett uatv ärendena såklart) så jag kunde inte tänka på annat än det.
Men nu får jag lite tid till att försöka lugna nerverna lite och planera resten av veckan. Imorgon blir det träning igen som vanligt och jag tror det kan bli ett benpass imorgon, för nu är all träningsvärk i ryggen borta - jag kan INTE köra böj, utfall osv om jag har träningsvärk i ryggen 😁

Och eftersom det jag gjort varit svårt att fota, så delar jag istället med mig av lite selfies på me och minstingen 🐱

Dags för kvälls-snack och soffhäng, ha det fint allesammans!

Får ursäkta att jag ser ut som en fisk på den här bilden 👆

Likes

Comments