Not published

Varför alla borde skriva dagbok

Varför alla borde skriva dagbok

#Nouw30DayChallenge veckovinnare - Att skriva dagbok är ett bra sätt för att reflektera över dagen, eller för att skriva av dig alla tankar innan du går och lägger dig. Denna vecka berättar vår profil Ida Michelle om fördelarna med att skriva dagbok och hur du kommer igång med det! Lifestyle -

Dagbok kopplas ofta till något man gjorde som liten, men det finns egentligen ingenting barnsligt i det. Att skriva dagbok innebär inte att du varje kväll måste skriva om vad du gjort under dagen. Jag till exempel använder min dagbok som en fristad. När jag haft en dålig eller fantastisk dag, drömt något speciellt, haft många tunga tankar eller bara vill lätta på trycket lite, så tar jag fram mitt block och låter pennan göra sitt jobb. Det kan vara att jag skriver på morgonen eller på kvällen, beroende på. Men att skriva av sig på kvällen gör att man inte somnar med huvudet fullt med tankar eller känslor. När du skriver ner det på ett papper får du tydligare perspektiv på det och du kan lättare släppa det.

Sen finns det såklart folk som vill skriva dagbok varje morgon för att berätta om sin gårdag eller manifesta för dagen, och det är även ett fantastiskt sätt att spara minnen på. En tjej som jag följer på YouTube som heter The Bliss Bean har skrivit dagbok i flera flera år varje dag, och hon kan alltså gå tillbaka när hon vill och läsa vad hon gjorde för 7 år sen.

Att börja skriva dagbok är en utmaning. Är man inte van vid att avvara lite tid varje kväll för det, så blir det lite av en rutinträning. Ibland har man såklart inte lust eller ork att skriva, vilket är helt okej. Det är som sagt din personliga fristad, ingen kommer döma dig eller märka om du hoppar över att skriva vissa dagar. Men för att du ska märka den stora skillnaden så rekommenderar jag att du tar fram blocket minst en gång om dagen.

Det kan kännas svårt i början. Man vet inte riktigt vad man ska skriva och det kan lätt kännas lite löjligt, men ge det ett försök. Börja med att skriva vardaglig dagbok, bara några meningar om dagen. Sen kan du så småningom avancera om du märker att det är något för dig.

OLIKA DAGBOKSFORMER

1. Vardaglig
Där du berättar om din dag eller något speciellt som hände under dagen.

2. Ångestdagbok
Där du skriver ner alla dina känslor och tankar som kommer till dig när du får ångest. Det kommer inte nödvändigtvis att hjälpa direkt, men det är en bra vana att få in just för att du kan ventilera på ett säkert ställe. En sån dagbok kan vara bra att ha med sig i väskan om man under dagen hamnar i situationer som framkallar ångestkänslorna.

3. Tacksamhetsdagbok
Här kan du utöva tacksamhet, till exempel skriva ner tre saker varje dag som du är tacksam över. Detta är en metod för att ta kontroll över din egen lycka.

4. Braindump-dagbok
Där du bara skriver allt du tänker på precis innan du ska sova. Alla saker du tänker att du måste göra och är rädd att glömma bort eller alla småsaker som tagit upp din tankekraft under dagen. Det gör att du enklare kan somna med lugnare tankar.

5. Hälsodagbok
Där du skriver ner saker du gjort under dagen som bidragit till att förbättra din hälsa. Till exempel att du läst en bok, stängt av telefonen, yogat, tränat, druckit mycket vatten m.m.

6. Rutindagbok
Om du vill få in någon speciell rutin, så kan du följa upp detta genom att varje dag föra en kort logg om hur det gått under dagen.

Du kan såklart fylla din dagbok med exakt vad du vill. Ovanstående är endast några tips ifrån mig till dig som vill komma igång. Avslutningsvis vill jag såklart tipsa om Sanna Sporrong och alla hennes böcker. Hon har massor utav färdiga böcker som hjälper dig komma igång!

Bild och text: @idamichelle

Brukar du skriva dagbok?