Nå dina mål med attraktionslagen – 7 enkla tips

Nå dina mål med attraktionslagen – 7 enkla tips

#Nouw30daychallenge veckovinnare – Vem älskar inte att sätta upp mål, speciellt nu när vi påbörjar ett nytt år? Den här veckan inspirerar vår profil Julia Frostensson om hur du kan använda dig av just attraktionslagen för att uppnå dina mål. Fitness & health - 16

Många av oss har nog hört talas om attraktionslagen, eller "Law of Attraction" som den också kallas, men det kan kännas lite förvirrande hur man faktiskt ska använda sig av den för att nå sina mål. Julia Frostensson har använt sig av attraktionslagen i många år och tipsar oss den här veckan om hur du kan använda dig av den genom sju enkla, men effektiva, tips!


1. Skriv ner dina mål.
Jag brukar alltid ha mål för det nya året men oftast behåller jag dem inom mig utan att faktiskt skriva ned dem. Det har jag dock ändrat på i år och har istället suttit med penna och papper och försökt få ner hur jag vill att mitt 2021 ska vara och vad jag vill uppnå. Jag kan rekommendera att skriva ned sina mål då det verkligen gör att man får mer klarhet i vad man vill.

2. Fokusera på rätt saker.
När jag pratar om mål så kan jag inte riktigt skippa att tala om attraktionslagen då det för mig hänger ihop lite hand i hand. Attraktionslagen handlar om att vi alla drar till oss det vi tänker. Tänker du negativa tankar drar du till dig mer negativt och tvärtom. Du attraherar helt enkelt det du fokuserar på. Därför är det viktigt att fokusera på rätt saker och försöka vara mer medveten och styra in sig själv på rätt spår mot det man vill nå.

3. Vikten av att visualisera.
Är det något specifikt du känner att du vill ha i ditt liv bör du känna känslan av att redan ha det och visualisera det. Tänk alla elitidrottare som visualiserar att vinna exempelvis OS. De visualiserar långt i förväg känslan av att exempelvis vara först springandes över mållinjen, hur det känns i kroppen, lukter, ljud etc. Exakt så ska man göra och egentligen är det ju attraktionslagen många elitidrottare håller på med. Vill man lära sig mer om attraktionslagen tipsar jag om boken "The Secret". Första gången jag läste den tror jag att jag gick i högstadiet och sen dess har jag läst den igen, lyssnat på den och sett filmen i alla fall två gånger.

5. Affirmera.
När jag skriver ned mina mål skriver jag därför ned dem som om jag redan har dem alltså "jag har..." istället för exempelvis "jag önskar att jag hade...". Detta kallas att affirmera.


4. Visualisera dina mål.

När jag har mål så visualiserar jag dem och det gör jag rätt naturligt. Det tror jag också är en stor anledning till att jag själv vet att attraktionslagen fungerar, då jag alltid använt mig av den utan att jag riktigt tänkt på det. Men att använda den aktivt funkar ju mer effektivt! Så nu när jag har satt upp mina mål inför 2021 visualiserar jag dem och tänker att jag redan har det jag önskar. Bara det får ju en på gott humör!

6. Ha dina mål synliga.
Jag tycker sådant här är superkul och just nu så har jag min lilla lapp med mina mål vid sängen så att jag kan läsa dem både när jag vaknar och när jag ska gå och lägga mig. Detta gör att jag varje dag blir extra påmind om vart jag vill och vad jag önskar ha i mitt liv.

7. Ha koll på dina tankar.
Viktigast är nog att tänka rätt tankar då dina tankar avspeglar sig i hur du mår. En superbra måttstock om du mår dåligt är därför ibland att reflektera lite i hur dina tankar går. Är det något man grämer sig över som man borde kunna släppa eller liknande? Har man exempelvis en dålig dag brukar det ju ha börjat med nånting som sen bara fortsatt och lett till fler och fler jobbiga saker. Samma sak kan ju ske åt andra hållet och det är det man bör uppmuntra!

Bild och text: @juliafrostensson

Använder du dig av attraktionslagen när du jobbar mot dina mål?