Matilda Berlin om träning och välmående

Matilda Berlin om träning och välmående

Året börjar närma sig sitt slut och 2020 har varit ett turbulent år för dom flesta på grund av rådande situation. Det är därför viktigare än någonsin att tänka på sin hälsa och prioritera sitt välmående och i denna artikel delar Matilda Berlin med sig om sina tankar och bästa tips kring just detta. Fitness & health - 18

För dom som inte känner till dig sedan innan, vem är Matilda?
Jag är en positiv, energifylld 25-åring som är född och uppvuxen på Gotland. Efter flera år där jag jobbade på gym och brann för träning kände jag att det var dags för en ny utmaning och då flyttade jag upp till Stockholm för att plugga på KTH. Idag är jag mäklare på Fastighetsbyrån Östermalm men håller fortfarande kvar en fot i gymvärlden genom att vara gruppträningsinstruktör på SATS. Jag är singel för första gången i mitt vuxna liv och lycklig i en storstad.

Vad innebär hälsa och välmående för dig?
Det är allt! Jag tycker dock att det är oerhört svårt att definiera exakt vad det är eftersom det är så otroligt individuellt. Vi är alla otroligt olika och det går inte att trycka in varje person i en mall där alla tips och lösningar funkar för alla. Vad det innebär för mig är något jag reviderar varje dag, allt för att bli den bästa versionen av mig själv.

Har du några rutiner som är viktiga för dig för att du ska må så bra som möjligt?
Självklart kan man skaffa sig den ena rutinen efter den andra, men i grund och botten tror jag allt handlar om det basala. Därför har jag alltid prioriterat sömn oerhört högt, att röra på mig och att äta bra.

2020 har varit ett väldigt speciellt år, hur har det påverkat dig och vad har du gjort för att må så bra som möjligt i dessa tider?
Det har det verkligen varit och jösses vad det har påverkat mig! Det här var året jag mer eller mindre skulle leva livet. Jag skulle för första gången i mitt vuxna liv vara singel, jag skulle dejta, jag skulle resa världen över och göra allt jag någonsin skulle velat göra innan jag påbörjade min mäklarkarriär. Det jag verkligen har fått med mig från det här året är att inte vara riktigt lika inrutad utan försöka att anpassa mig bättre utifrån situationen. Ingen av oss har vetat vad som väntat och det har fått mig att leva lite mer i nuet.

Hur viktigt är motion och träning för dig?
Otroligt viktigt! För mig har det varit allt. När jag var liten testade jag alla slags aktiviteter, och då menar jag verkligen alla (som fanns på Gotland) och när jag var 15 föll jag pladask för "mitt hemmagym". Timmarna jag tillbringat där går inte ens att räkna. Genom motion och träning har jag fått utlopp för alla mina känslor. Glädje. Sorg. Ilska. Nervositet. Allt. Nu hinner jag visserligen inte lägga lika många timmar där, men det är fortfarande ett måste för att jag ska fungera.

Finns det några andra sätt för dig än att träna för att ditt välmående ska vara så bra som möjligt?
Det har som sagt varit ett väldigt speciellt år som fört med sig så otroligt mycket insikter och lärdomar. En sak jag tagit med mig är hur mycket mina vänner verkligen betyder. Jag skäms över att säga det, men jag har tidigare varit väldigt självisk och prioriterat dom alldeles för lite. Likaså med min familj. Men i och med allt som skett har jag fått mig ett riktigt wake up call när det kommer till hur bra dom får mig att må och hur mycket jag behöver dom. Så numera har dom den prioritet som definitivt förtjänar.

Vad är dina bästa tips för att få till motion i vardagen, speciellt nu när alla uppmanas att stanna hemma från gymmen?
Just det här, att inte gå till gymmet, har varit fruktansvärt jobbigt för mig. I våras var det betydligt lättare när man kunde gå ut och springa i solskenet. Men att springa 05:45 i becksvart mörker och minusgrader, nja, det händer faktiskt inte. Så även jag har fått tänka efter och tänka om. Så mina bästa tips är:

1. Vardagsmotion!
Det är verkligen så underskattat men så effektivt. Ta trapporna. Ta cykeln. Gå istället för att ta bussen (speciellt nu när man ska undvika att åka kollektivt). Många bäckar små.

2. Think outside the box.
För att jag ska få ihop träningen med mitt jobb så måste det ske på morgonen, men när jag inte har något gym att gå till och ingen vilja till att springa i mörker så måste jag träna hemma. Jag har själv flyttat upp min träning till förrådet på vinden för att inte väcka grannarna med mina höga knän tidigt på morgonen.

3. Youtube.
Det finns verkligen så många bra pass där, kika runt lite och testa dig fram. Vem vet, du kanske hittar din nya träningsform?

Nu börjar det närma sig ett nytt år och det brukar kopplas till en nystart för många. Har du några tips för ett mer långsiktigt tänk när det kommer till träning för att hålla motivationen uppe och inte bara för att det är ett nytt år?
Om jag har! Efter att ha jobbat heltid på gym under flera år har jag sett alla välla in under januari, köra järnet och sen försvinna lika snabbt som dom kom. Jag har kommit fram till fem punkter som ni kan ta med er för att lättare hålla motivationen uppe.

1. Fundera på varför du ska träna och vilka dina mål är!
Börja där. Sätt dig en stund och verkligen tänk igenom det. Varför ska du börja träna?

2. Gå inte ut för hårt!
Det här är utan tvekan det vanligaste felet man gör. Man får världens träningsmotivation, känner new year new me, och lägger in ett träningspass varje dag. Ett tag funkar det, men sen börjar det fallera.

3. Hitta variation och gör det du tycker är kul!
Att gå till gymmet och göra samma sak dag in och dag ut skulle till och med få en person som mig att tröttna, som verkligen älskar gym och träning. Nej, träning ska vara kul. Så enkelt är det faktiskt! Variera och hitta ditt sätt!

4. Planering är a och o!
Tråkigt men sant!

5. Gör det inte mer komplicerat än vad det är!
Bara för att du har läst på internet att du bara får äta mellan 09:27-16:42 för optimala träningsresultat och att din kompis tipsat om det mest effektiva övningar så betyder det inte att du måste göra det. Nej, jag är ett stort fan av back to basic! Börja där och gör det inte svårare än det är.

Läs Matildas blogg här @matildaberlin