”Den här doften är du”

Bli din egen parfymör, och skapa ditt unika doft-ID med CLEAN! Läs mer om varumärket och lär dig om konsten att kombinera parfymer för en unik doftsensation. Beauty - 8

I samarbete med CLEAN

Precis som din bakgrundsbild till din iPhone, ditt lösenord till din Facebook, och captions till dina Instagram-inlägg vill du helst att din doft ska kännas unik och representera bara dig, eller hur?

”Den här parfymen är du” vill vi att andra ska säga om vår doft. Vi vill att vår doft ska påminna andra om oss, precis som den för oss framkallar nostalgiska minnen ur våra liv. Parfymvarumärket CLEAN kallar detta för vårt alldeles egna doft-ID.

CLEAN grundades 2003 och fokuserar på dofter som är nostalgiska och som påminner oss om enkla men njutningsfulla ögonblick i vår vardag. Allt ifrån doften av nytvättade kläder, och självsäkerheten som fräscha, väldoftande kläder ger oss, till den sensuella doften av varm och ren hud. Denna enkelhet gör CLEANs dofter unika inom parfymvärlden. Enkel kan man dock inte säga om CLEANs miljömedvetenhet. Förpackningar i återanvändbara material, så som cellofan gjort av majs och fabriker drivna av solkraft är några av lösningarna som CLEAN använder sig av för att göra så lite inverkan på naturen som möjligt.



CLEANs dofter är även linjära, alltså förändras de inte alls på huden efter att du applicerat dem, utan doften är densamma över tid. Detta gör att de passar otroligt bra för Layering, som är en teknik där du blandar olika dofter med varandra. På så sätt kan du använda din favoritdoft men ta den i olika riktningar vid olika tillfällen. Du kanske vill ha en sensuell, och varm doft för en dejt, och en lite enklare, fräschare doft för en arbetsintervju. Med CLEANs parfymer kan du blanda olika dofter på huden för att hitta den doft som passar bäst beroende på tillfälle. Genom att använda Layering skapar du även ditt unika doft-ID, parfymen som är du.

Doft är faktiskt det sinne som är starkast förknippat med vårt minne och på grund av detta kan dofter ge oss plötsliga förnimmelser om platser, situationer och personer som vi någon gång träffat eller upplevt. I september höll Nouws redaktionschef Elin Skoglund tillsammans med CLEAN en doftskola och vi passade då på att fråga några av deltagarna om deras personliga och nostalgiska doftminnen.



Molly Rustas: Jag mins starkt hur mamma och pappa doftade när jag var liten, deras parfymer är väldigt nostalgiska för mig. CLEANs doft Warm Cotton använde jag själv mycket när jag var lite yngre, så den väcker också många minnen.

Moa Matsson: Liljekonvalj får mig alltid att tänka på min barndom, min mamma brukade alltid plocka det i skogen på helgerna. Och parfymer jag använde när jag var yngre framkallar såklart många minnen hos mig.

Alice Stenlöf: Min mormor har en speciell doft, det är framför allt personer jag associerar doft med. Och CLEANs dofter är speciella för mig eftersom de påminner mig mycket om västkusten där jag spenderar mina somrar, en trygg doft.

Josefine Eriksson: Nytvättat är verkligen en doft som påminner mig om min barndom och som ger mig trygghet. Jag vet inget nog inget annat parfymvarumärke som tagit tillvara så bra på den doften.

Experimentera och hitta ditt egna Personliga doft-ID! CLEANs parfymer hittar du på Åhléns, Kicks, utvalda parfymerier samt e-handels butiker och kostar från 470 kr.


Skribent
Redaktionen