7 treningstips med Madeleine Kraiem

"Noen ganger er det vanskelig å holde treningsmotivasjonen oppe, og spesielt etter sommeren. Vi har kanskje vent oss til en litt slappere hverdag med færre rutiner og flere fristelser. Dørstokkmila er lang og det er noe vi alle føler på til en hver tid! Her kommer en noen tips og en liten motivasjonsboost til deg som trenger det." Fitness & health -

1. Husk hvorfor du startet.
Dette er det viktigste punktet uansett om du er midt i en god treningsperiode eller skal tilbake etter ferien. Du trenger enn dypere grunn til å trene, og andre verdier enn det som er utseendefiksert. En veltrent kropp er bonus, men hvis målet er «smal midje, flat mage og stor rumpe» vil du aldri klare å opprettholde motivasjonen. Tenk mer på selvfølelsen, mestringsfølelsen, energien og ikke minst styrken det gir deg. Hva er målet ditt? Og minn deg selv på det hver eneste dag.

2. Nye treningsklær.
Det er kanskje overfladisk, men helt lov. Det gir deg en ekstra grunn til å dra på trening, og du føler deg fresh med noe nytt.

3. Føler du deg bra, blir alt bedre.
Trening gjør deg ikke bare fysisk sterk, men også pyskisk. Det blir lettere å bære seg selv og man føler seg vel. Det handler ikke om en slankere kropp, men god helse, en sunn livsstil, mestring og selvdisiplin. Kroppen blir sterkere og små hverdagslige ting blir letter. Sterk inni, sterk utenpå som FunkyGine sier!

4. Ikke vær for streng mot seg selv.
Du trenger ikke å trene 5 ganger i uken for å oppnå mål og resultat. Er du for streng mot deg selv er sannsynlighet for at du "sprekker" stor. Husk at trening skal være gøy! Belønn deg selv med både «cheat day» og treningsfri når du føler at du fortjener det. Det hjelper meg med motivasjonen!

Facepulls

Knebøy med spark

Glute Bridge

Tips til øvelser som kan gjøres overalt (kjøp gjerne mini bands for ekstra motstand)

Knebøy, eksplosiv knebøy, dips, glute brigde, monsterwalk, utfall, bulgarsk utfall, dips på benk, push ups, planken og sit-ups.

Et siste tips: Det finnes flere ute treningsparker man kan benytte seg av gratis.

5. Ikke gjør det vanskelig!
Vil du ikke melde deg inn på et treningsstudio så trenger du ikke det. Det finnes mange gode og effektive program som kan gjøres hjemme i stua eller ute i naturen. Det er mosjon som er viktig enten om det er i form av turer i skogen, på fjellet, svømming, sykling eller dansing. Gjør det du liker å gjøre!

6. Variasjon er viktig.
Det er lett å gro fast i gamle treningsrutiner noe som fort kan bli kjedelig. Spør en venn om tips eller gjør noen endringer selv. Du kan teste ut nye øvelser, bytt på rekkefølgen eller kombinere forskjellige treningsmetoder sammen. Forrige uke startet jeg med et nytt program som gir meg 3 forskjellige treningsuker. Det satte fart på motivasjonen min!

7. Planlegg treningsøktene dine hver søndag.
Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har dratt på trening uten mål og mening. Det ender som oftes opp med en surrete og lite effektiv økt, noe som sjeldent føles bra. Søndag er den perfekte planleggingsdagen! Her går jeg over kalenderen, skriver ned alt fra avtaler til blogginnlegg, samt setter av noen ekstra minutter til å skrive opp ukens økter. Det krever så lite, men hverdagen blir veldig mye lettere!

Besøk bloggen til Madeleine: www.nouw.com/maddekk