«Morgenkvalme» - mine 5 beste tips!

Morgenkvalme. De fleste som blir gravide tenker nok ikke stort over den, hvor hvor ille kan vel det egentlig være? Vi er jo kvinner. Dette er vi skapt for! Så vi hopper inn i det. Vi ønsker så sårt å starte en familie og å få barn. Det er vel ikke så rart! Det ligger i oss å ønske seg noe slikt. For hvem vil vel ikke se en liten versjon av seg selv og den de elsker løpe rundt?

Jeg er så utrolig takknemlig for dette svangerskapet. Jeg er takknemlig for den lille prinsessen som vokser og er frisk inni magen. Det kunne vært så mye verre egentlig når jeg tenker over det. Alle smertene jeg går igjennom har egentlig ingenting å si når jeg tenker over det! Det aller viktigste for meg er at barnet jeg bærer i magen er friskt og raskt.

Men jeg må bare få sagt at den idioten som fant på å skulle kalle kvalmen man opplever under et svangerskap for «morgenkvalme» kan ta seg en bolle! Det er var i alle fall så langt i fra det jeg hadde.

De første 16-17 ukenr av svangerskapet mitt var virkelig en prøvelse. Jeg har sagt det til flere at bekkenløsning, søvnløse netter pga. smerter i korsrygg eller rastløse bein - BRING IT ON! Jeg gjør det gjerne flere ganger. Om jeg kunne velge 9 mnd med det foran 17 uker med den kvalmen hadde jeg valgt smertene framfor det ubehaget jeg opplevde i perioden jeg gikk kvalm. Den intensive kvalmen jeg gikk rundt med hele tiden vil jeg aldri glemme! Jeg vet folk sier at man glemmer - men har jeg ikke glemt det nå så blir jeg aldri å glemme det heller.

Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skulle skrive dette innlegget, hvilke tips jeg kan gi. Jeg innser jo at dette er det vanskeligste innlegget jeg har skrevet hittil. Det var en slik sår tid, både fysisk og psykisk, så jeg vet ikke om jeg egentlig er den beste til å tipse om noe som helst - men jeg kan jo prøve å fortelle hva som hjalp for meg, eller ja, - hva som fikk meg til å komme meg igjennom det litt lettere. Jeg vil dele noen tips angående det psykiske samt ting som er verdt å prøve for kvalmen i seg selv. Fordeom ingenting hjalp på kvalmen min, kan det godt hende at det gjør mirakler for deg.

1. Seabands

I begynnelse av perioden jeg ble kvalm prøvde jeg jo å overbevise meg om at jeg måtte slutte å sutre, komme meg på jobb og heller finne en løsning på problemet!

En venninne av meg fåreslo da å prøve seabands. Det er armbånd du tar rundt begge håndleddene som da presser ned et akupunkturpunkt kalt P6. Dette skal hjelpe på reisesyke og morgrnkvalme.

Personlig hjalp det ikke. Jeg syntes de var mer smertefulle å bruke enn til noe hjelp - men jeg har sett MANGE kvinner som har sagt mye positivt om dem så jeg anbefaler alle å prøve. Du finner slike bånd på hvilket som helst apotek.

2. DRIKK!

Jeg kan ikke si dette nok! Du må drikke hele tiden. Når du ligger og kaster opp så mye vil du trenge ekstra mye veske. Du må bare fylle kroppen med vann! Bare drikk vann hele dagen. Jeg vil også tipse om å drikke eplejuice blandet med farris! Det gir deg noe næring og salter i kroppen som gjør at du vil føle deg bedre om du ikke klarer å holde noe mat nede.

3. Spis lite og hele tiden

I begynnelsen var det helt forferdelig, men jeg måtte få i meg noe mat. Bare snack hele tiden. Det er ikke viktig i denne tiden hva det er! Om det eneste du får ned er melkesjokolade, da spiser du nettopp det! For meg så var det vel druer og Ritz kjeks jeg levde på. Jeg prøvde meg på mye rart, men man får skikkelig stygga på mat man kaster opp. Spesielt mat som har mye smak. Å spy Ritzkjeks gikk greit for meg. Jeg kunne ligge å kaste det opp og etter det spise det igjen. Det var noe hvertfall!

4. Aksepter tilstanden din

Gud som jeg slet med dårlig samvittighet den første perioden. Jeg har aldri vært så nede psykisk som jeg var i denne perioden! Jeg er ganske sikker på at all oppkasten og sulten og det å være dårlig gjorde noe med meg. Jeg var ikke meg selv og begynte å få helt bisare tanker. Jeg var så og si lenket til sengen i flere uker med mye tid til å tenke! Tanker som «jeg er en elendig gravid. Dette takler jeg ikke» «Jeg angrer.» «Jeg vil ikke mer.».. Tanker som dette var ikke unormalt - og fy flate for en dårlig samvittighet jeg hadde i denne tiden. Jeg klarte ingenting! Dette er egentlig mitt aller viktigste tips. Det er et tips jeg skulle ønske noen ga meg.

Tipset er: aksepter tilstanden din! Vit at dette ikke er for alltid, og at de tankene du har i denne tiden er egentlig ikke deg! Det er frustrasjonen og håpløsheten du kjenner på når du knekker, og det er normalt. Bare føl disse tingene. Du har lov å tenke disse tingene, men prøv i etterkant å minne det selv på at «ok da har kvalmen og tilsdanden min fått utløpet sitt! Det er greit. Det er ikke slik jeg egentlig tenker.» Dette er ikke for alltid fordeom det føles slik. Dette er IKKE deg som person, det er frustrasjonen din og smertene dine. Dette klarer du!

5. Ikke press deg selv.

Gud jeg har lest mange historier fra gravide kvinner som presser seg til å arbeide hvor de egentlig ikke er i stand til det. Kvinner som sliter ordentlig mye med denne tilstanden men som ikke gir kroppen hvile. Kvinner som overbelaster seg på lite næring. STOPP. Vær så snill. Jeg skjønner det er tungt å gå hjemme å ha det tungt. Jeg skjønner at du tror at det beste er å pushe på og at det beste kanskje bare er å ignorere problemet. Nei! Feil. Og det handler faktisk ikke bare om deg selv mer heller. Hvis du vil det beste for lille i magen så lytter du til kroppen. Å gjøre noe annet er bare egoistisk og dumt.

Liker

Kommentarer

Emmaengstrom
Emmaengstrom,
Vilka himla fina och bra tips du kommer med vännen! Just detta med vatten blev jag påmind om nu, något jag borde ta åt mig mer av! 😃 KRAM
nouw.com/emmaengstrom
madre
madre,
Yes veldig lurt å ikke glemme å drikke😊
nouw.com/madre