Sömnproblem får dig att gå upp i vikt

Prioriterar du ett extra avsnitt framför serien istället för att sova tillräckligt mycket? Det är dags att sluta med det.

Tidigare har flera studier visat att risken för övervikt och typ-2 diabetes ökar hos de som sover för lite eller arbetar skift, men nu vet man mer specifikt varför.

I studien deltog 15 deltagare som fick tillbringa två nätter i ett sömnlaboratorium. Den ena natten fick de sova åtta timmar medan de den andra natten hölls vakna. Morgon efter togs vävnads- och blodprover. Resultaten visade bland annat att regleringen av generna förändrades när deltagarna hade varit vakna hela natten.

Förändrar DNA-metyleringen

– Vår forskargrupp kunde tidigt visa att sömnbrist i sig – i form av en natts vakenhet – ger epigenetiska förändringar i de klockgener som styr vävnaders dygnsrytmer. Våra nya resultat tyder på att sömnbrist tycks förändra DNA-metyleringen i många delar av arvsmassan, säger Jonathan Cedernaes som lett och huvudsakligen utfört studien, med stöd från bland andra forskaren Christian Benedict och forskningscentret SciLifeLab.

Att få tillräckligt mycket sömn är viktigt för alla, men den här studien visar alltså ännu en gång att det är extra viktigt att prioritera för dig som vill gå ner i vikt. Och är det inte härligt att något så skönt som en god natts sömn kan vara så hälsosamt för dig?

  • Tips

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229