Så ofta ska du träna för att lindra stress

Stressad? Då är det hög tid att planera in ett träningspass.

Det kan låta motsägelsefullt att trycka in ytterligare en aktivitet i ett redan pressat schema - men motion kan faktiskt vara nyckeln.

Det är ingen hemlighet att motion har en lång rad fördelar, både när det gäller kropp och knopp. Detta kan jag verkligen säga att jag är ett levande bevis på. Med psykisk ohälsa har träningen gett mig livslust och viljan tillbaka.

En hälsovinst, som många glömmer bort, är hur effektivt träning kan vara för att motverka stress. Fysisk aktivitet hjälper kroppen att bygga upp en resistans mot just stress.

Förbättrad hälsa och lägre stressnivåer

Testdeltagare identifierade sig som fysiskt inaktiva och rapporterade höga nivåer av stress.

Deltagarna delades in i två grupper. Den ena gruppen fick i uppdrag att motionera i 40 minuter tre till fem gånger i veckan. Den andra skulle inte ändra på sitt motionsschema.

Efter de sex månaderna rapporterade 81 procent av den fysiskt aktiva gruppen en stor förändring i stressnivåer. De hade dessutom gått ner i vikt och förbättrat sin hjärthälsa. Forskarna hittade också indikationer på att deltagarnas kromosomer påverkats. Specifikt det område som tros styra över hur snabbt celler åldras.

Behöver inte ta i så du spricker

Träningsgruppen ägnade sig åt så kallad aerobisk träning, alltså löpning, cykling, simning och liknande och hade fri tillgång till gym och personliga tränare.

Men du behöver inte ta i så du spricker för att dra nytta av fördelarna.

Enligt sajten Elite Daily och PT:n Kyra Williams kan även promenader i naturen, yin yoga och lättare styrketräning påverka dina stressnivåer positivt.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229