Resan del 2 | VARNING FÖR BILDBOMB!!

Idag börjar vi den 7 februari, där resan fortsatte och nu är det fortsättningen på resan som följer.

2018-02-07

Ännu en ny fin morgon i Costa Rica och jag sov som en stock fram tills sju utom att jag drömde en mardröm. Sedan började vi dagen med frukost och att boka hotell och buss för nästa ställe som vi ska till och vi åker redan imorgon.
Efter frukosten, strax innan tio gick vi bort till Jaguar Rescue Center men nästa guidade tur var 11.30 så vi fick glatt vända och gå tillbaka till boendet och lägga oss vid poolen en stund. Men det blev en kortis med sol innan vi återvände till parken för att se alla djuren. Alltså jag blev helt förälskad och lycklig av att vara där. Så fint hur de tog hand om djur som blivit övergivna eller skadade. Så fick de bo där tills de kunde återvända ut i skogen eller som vissa, fick bo kvar alltid för det inte var möjligt för de att gå tillbaka till sitt gamla liv på grund av skador eller liknande.
Efter en tur inne och kolla på alla fina djur och få höra om vad de varit med om, hur de mått/mår, vad de heter och vad deras plan är för varje djur var klockan redan halv två. Vi gick direkt bort till vår närmsta restaurang som vi visste vad bra och beställde mar. Jag åt chicken with rice och det gillade jag verkligen där.
Eftersom det när vi gick bort till djurparken blivit alldeles molnigt och även regnade lite till och från då så gick vi upp på rummet för att vila lite efter maten. Låta matbebisen somna igen och bara få andas ut lite. Vädret var fortsatt grått men regnade inte så jag tvingade med mig Adde till stranden för att knäppa lite bilder och ta oss ett dopp. Riktigt härligt om ni frågar mig.
Vädret var fortsatt lite halvdant men jag ville ändå vara ute så när vi kom tillbaka hem gick jag ut och lade mig vid poolen för att bara koppla av med målarblocket och lyssna på P3 dokumentär. Kan verkligen tipsa om de om ni inte lyssnat på de, jag blev helt fast och det är perfekt när man ligger ute i solen. Det är svårt att läsa på telefonen eller en bok eftersom man blir bländad och musik som man lyssnar på tröttnar man snabbt på så det har varit riktigt bra med poddar och P3 dokumentär har varit en favorit. Kan skriva ett eget inlägg om vilka jag lyssnat på och tycker är bra för det blev en hel del under resan.
Efter att ha försökt tvätta mig i duschen ute i poolen och även simmat några varv så gick jag in för att duscha. Trots alla försök så hade jag sand överallt. Får väl skylla mig lite själv för att jag suttit i sanden vid vattenkanten men trots att jag badat flera gånger efter så satt de fast, tycker ändå de är lite konstigt. Men så när jag står i duschen och nästan precis ska bli klar så smäller duschen till och munstycket ramlar isär. Det började rinna massor av vatten mellan de två delarna, ja riktigt forsade och jag såg som glöd där inne. Stängde snabbt av vattnet och efteråt när jag fick tänka efter blev jag riktigt skiträdd haha. Kunde gått illa.
Efter den chocken behövde jag vila mig lite och sen drog vi iväg till Nena för att äta där för andra gången den dagen haha. Fantasifullt kan man tycka. Denna gången blev det dock hamburgare utan bröd och den smakade fint den med, speciellt med ketchup till. Inte ätit så mycket ketchup på länge som på denna resan. Återfunnit min kärlek till ketchup som jag hade när jag var liten som försvunnit några år, men nu minns jag.
Sen hem och jag lyssnade på alla våra ligg och målade medan Adde somnade nästan direkt! Jag somnade väl vid halv tio och sov till halv åtta, sov riktigt skönt.

2018-02-08

En ny dag som inte blir så händelserik direkt. Vi börjar morgonen med frukost och att packa väskorna innan det är dags att återigen resa. En buss skulle hämta upp oss och köra oss till nästa hotell. Hotellet vi nu skulle till heter Hotel Vista Del Cerro och låg nära en vulkan i La Fortuna.
Jag hade hört hur mycket det regnade under natten men på morgonen var det halvklart och skönt ute.
Vi packade ner våra saker för att gå ner med väskorna till närmsta hotell,le camiliont. Där som vi även blivit avsläppta när vi skulle hit. Stadens finaste och dyraste hotell tydligen och vi kollade upp att två nätter för två personer kostade 22000 svenska kronor. Därifrån hämtade bussen oss och vi åkte till vulkanen vid la fortuna. Där vi ska bo två nätter innan vi åker till kusten. Där sista veckan av sol och bad väntar oss.
Efter sex timmar på bussen och ett stopp för att gå på toa där det inte fanns något man kunde köpa och äta. Nu var klockan halv fem och vi var äntligen framme. Checkade in och sen gick vi direkt till hotellets restaurang för att käka. Jag provade deras kyckling och ris som jag för övrigt har provat på de flesta ställena nu. Men det var gott och då kan jag äta de jämnt. När vi satt där och åt i lugn och ro så började de regna massor. Så efter maten gick vi tillbaka till hotellrummet.
Tillbaka på hotellet blev det för min del tabata. Jag körde knäböj, utfall, handstående, situps, plankan och höftlyft. Skönt att få röra lite på sig i alla fall.
Vi avlutade kvällen med att gå ner till receptionen och boka zipline inför imorgon. Efter det gick vi till supermarket för att handla lite bra ha och gotta. Innan vi gick hem till hotellet för en lugn kväll och jag somnade tidigt.

2018-02-09

Denna morgonen fick upp oss tidigt. Redan vid sju satt vi nere i restaurangen och inväntade frukost. Vid halv åtta blev vi sedan upphämtade på hotellet av en minibuss som körde oss till stället där vi skulle åka Sipline eller linbana genom regnskogen. Längsta banan av de totalt sju stycken var nästan 1km, vilket är helt galet när man tänker på de men det var otroligt häftigt och en rolig upplevelse att ha gjort. Det började med att vi fick på oss varsin sele, handskar och hjälm inför banan. Sedan hoppade vi in i en vagn bakom en traktor som tog oss upp dit vi skulle börja. Pigg och nyfiken som jag var hamnade jag först och blev första personen i gruppen att bli utslängd längst första linan, helt otroligt och jag var helt skakis, glad och uppspelt efteråt. Vi fortsatte att promenera mellan de olika banorna i skogen och snart var sju linor åkta i, den ena snabbare, läskigare eller svårare än den andra.
Klockan elva åkte vi därifrån och jag gick hem och la mig direkt vid poolen men vid tolv bestämde vi oss för att gå och äta. Idag blev det Shrimps with rice på hotellets restaurang. Nu passade vi även på att boka hotell och bussresa för redan imorgon ska vi resa vidare så det var så dags. Fanns inte speciellt mycket kvar men vi lyckades hitta ett bra hotell för oss.
Sen gick vi tillbaka till poolen för att sola och bada en stund. Blev ännu mer P3 dokumentär för mig. Dessa finns att lyssna på både i Podcaster i Iphone och även på spotify.
Efter en stund kom molnen och härskade över staden så när solen försvann in bakom en stort täcke av moln gick vi upp. Men jag bestämde mig för att det var perfekt tillfälle att ta en promenad ner till stan. Ensam tjej på promenad ner till stan i shorts gavs tydligen uppmärksamhet för varannan bil tutade ungefär. Helt galet, men det är väl bara att stoppa in hörlurarna och koppla bort. Denna promenaden lyssnade jag på en annan pod, som heter Tyngre träningssnack! Men en promenad på sådär 40 minuter ner till stan, där jag gick ganska lugnt och tog lite bilder på vägen blev det och det vart riktigt skönt.
Efter promenaden så var jag trots att det var molnigt helt genomsvettig så ett dopp i poolen var ett måste just då, så himla skönt det var. Men sen tog jag mig in för att duscha och ta de lugnt en stund innan vi tog en promenad ner till stan igen. Nu, eftersom jag går med Adrian är det såklart ingen som tutar. Nej det är någonting med att gå ute som ensam tjej som jag inte förstår kan vara så uppseendeväckande.
Sedan tog vi oss en promenad hem och knallade in på vår Supermarket rakt över gatan från vårt hotell på vägen hem. Köpte vatten och frukost tills imorgon, då vi åker buss till nästa ställe.