PWO - är det bara för stora muskelknuttar?

Läs mer på svensktkosttillskott.se

PWO står för Pre-workout, alltså före träning. Pre betyder ur eller allra först.
Olika PWO har olika sammansättningar och huvudsakliga syften med sig, men de utvecklas framför alla för att:

  • Ökad styrka
  • Ökad uthållighet
  • Minskad muskelnedbrytning
  • Ökad energi och fokus
  • Optimal hormonell miljö
  • Muskelpump och tryck

Olika pwo passar olika bra till olika typer av ändamål och därför gäller det att hitta den som är perfekt för just dina mål och vad du vill ha ut av den.

Ökad styrka

Är du en person som styrketränar och önskar att få en extra boost under passet ska du leta efter en PWO som innehåller kreatin. Kreatin hjälper kroppen att producera ATP, som musklerna använder vid kortvarigt och högintensivt arbete. Det har en viktig uppgift när det gäller cellernas energihantering och framställning av ny muskelvävnad. Vilket gör att kreatin är ett bra tillskott för att upprätthålla intensiteten i din träning och orka ett par extra repetitioner.
Kreatin kan alltså fungera som buffert av energi i kroppens muskler, som i sin tur ger dig extra tryck under ett träningspass. Så du kan öka din maxstyrka och prestera mer. Det kan motverka bildningen av mjölksyra och på så vis göra musklerna mer uthålliga och med ökad prestation under tunga träningspass.

Ökad uthållighet

PWO är ofta riktade till hård styrketräning men de innehåller faktiskt också ämnen som du med fördel kan dra nytta av vid uthållighetsträning. Ska du utföra något där du behöver vara uthållig ska du leta efter PWO innehållande koffein och beta-alanin.
Koffein förekommer i de flesta PWO:s eftersom de visas ha positiv effekt på uthållighetsprestationer vilket kan bero på att det minskar den upplevda ansträngningen.
Beta-alaninets prestationshöjande effekt beror på dess förmåga att öka nivåerna av karnosin i muskeln och därmed buffringskapaciteten.

Ökad energi och fokus

Syftet med en PWO är som sagt främst att öka prestationen under träningspasset. Då är det viktigt att behålla den mentala energin och det fokus du har när du kommer till gymmet. Det finns många olika ämnen för detta men det mest använda är koffein. Koffein ökar uppmärksamhet, vakenhet och koncentration.
Rent koffein absorberas snabbare och medför en snabbare och mer markant effekt än kaffe som innehåller hundratals andra ämnen som kan inverka resultaten.

Minskad muskelnedbrytning

Somliga har tagit fasta på att optimera proteinsyntesen och innehåller då aminosyrasammansättningar som leucin, isoleucin och valin. Men de kanske blir mer kända som BCAA eller grenade aminosyror.

Muskelpump och tryck

Muskelpump och tryck innebär att blod pumpas till muskel vilket skapar ett tryck vilket väldigt många upplever som en prestationshöjande effekt. Arginin är vanligt för att öka detta pump då argini, som är en aminisyra, i kroppen omvandlas till kväveoxid som är en signalmolekyl som styr denna mekanism.
Ett nyupptäckt ämne är nitrat. Man studerar hur vida Nitrat kan användas utan tillgång till syre, vilket kan gör den optimal när muskeln arbetar vid en hög intensitet, då syrebrist kan uppstå i muskeln.

Hur ska du välja rätt PWO?

Nu vet du vilka ämnen som är avgörande för den effekt du vill få ut av din PWO kan du nu avgöra vilken sort du ska använda. Du kanske behöver en som ger dig pump och styrka under passet men äter redan BCAA separat och anser även att du blir lite "stissig" av koffein. Då bör du välja en som har åtminstone kreatin och beta-alanin men inte koffein.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229