Nå din drömform

Det finns ingen speciell diet som hjälper dig att gå ner i vikt och hålla den nya vikten. Försök istället hitta orsaken till att du går upp i vikt och handla utifrån det. Alla människor funkar inte heller likadant så det som funkar för din kompis behöver inte vara rätt för dig.

Det handlar i högsta möjliga mån att hitta en hållbar viktnedgång. Om det inte är så att du kör diet inför tävling, det är aldrig hållbart att leva med hela livet, utan det är just tävling. Men är du en person som vill bli av med några kilon och bli mer hälsosam då tror jag nog också du gärna vill stanna på målvikten, inte bara komma dit och sen återgå till ditt gamla jag. Nedan följer några saker som kan vara avgörande för att lyckas eller ej.

Hitta nya vanor

Målet är att få dina nya vanor att gå på autopilot, i stället för på motivation. Detta är så så bra skrivet för de är ju faktiskt så att man kan vara motiverad i början till förändringen men det kommer bli jobbigt och då kommer motivationen svika dig. Satsa på nya vanor innan du gör drastiska förändringar. Man vill att vanorna ska bli en naturlig del av ditt liv, som du inte behöver lägga särskilt mycket energi på.

Börja med att fundera över vilka vanor du behöver ändra på. Äter du för oregelbundet? Äter du för mycket snabbmat eller socker? Eller har du något annat som hindrar dig från att tappa kilon? Välj ut en eller ett par vanor som du vill förändra, använd dig sedan av den enkla trestegsmodellen nedan för att göra det hela lite mer konkret.

Skriv ner:
Min nya vana: Vad ska jag göra för att nå dit? När ska jag göra det?

Till exempel: Min nya vana är att börja äta mindre socker. För att nå dit ska jag sluta att köpa hem godis. Jag ska alltså undvika godishyllan när jag är på affären.

Personer som lyckats med en långsiktig viktminskning har ofta följande gemensamma nämnare:

  • De tränar regelbundet.
  • De har koll på vad de äter.
  • De äter regelbundet.
  • De väger sig regelbundet.
  • De har mål som bygger på hälsa.

Skaffa kalorikoll

En annan viktig faktor är att ha koll på hur mycket man äter. Kalorierna är helt avgörande för om du går ner i vikt eller inte. Egentligen spelar det ingen roll vad man äter, så länge man inte äter för mycket.

Vill du gå ner i vikt, justera ner kalorierna något varje dag. Testa dig fram och ge ditt nya kaloriantal ett par veckor innan du justerar det igen. Det enklaste sättet att hålla koll på kalorierna är att registrera måltiderna i en app eller annat verktyg. Efter ett tag kommer du att lära dig ungefär hur mycket din mat innehåller, så då kommer du att klara dig på egen hand.

Men även om du rent teoretiskt kan äta vad du vill är det bättre att fokusera på bra mat. På så sätt får du i dig de näringsämnen som kroppen behöver – och du kommer att ha lättare att hålla dig mätt.

Vill du inte räkna kalorier? Då är det extra viktigt att välja bra livsmedel. Ät så naturligt som möjligt, det hjälper nämligen kroppen att själv justera sina mättnads- och hungerkänslor. Processad mat är svårare, då den påverkar vårt belöningssystem på ett annat sätt.

Undvik ”fel” mat

Miljön påverkar oss mer än vad vi tror. Reklamaffischer, dofter och annat kan göra att vi helt omedvetet lockas till att köpa sådant vi inte tänkt från början. Detta händer inte minst i matvarubutiker där snacks och godis ofta finns framme vid kassan. Likaså om vi har sådant lättillgängligt hemma.

Så för att minska ätandet av skräpmat och annat är det bra att göra det svårt att få tag i. Köp till exempel inte hem sådant som du vill undvika. Och om du har något hemma, lägg upp allt i ett skåp. Försök även att inte handla när du är hungrig eller stressad, då är det nämligen svårt att stå emot alla frestelser i affären.

Ett tips på vägen är att försöka lära sig att skilja på det man behöver äta och det man vill äta. Till exempel: Du är hungrig, då behöver du äta mat. Men är du bara sugen på något, det vill säga att du vill äta, så finns det inte samma behov. Men det kan ibland vara svårt att skilja på dessa.

  • Rensa köket från onyttigheter eller lägg dem på en plats som du inte ser dagligen.
  • Försök hitta vad som triggar i gång ditt sug. Styrs du av vissa känslor? Måste du undvika att handla vissa tider?
  • Välj en dag i veckan då du får äta en lite sämre måltid och ett snack.

Kör ditt eget race

Det finns alltid åsikter när det gäller matvanor och träning. Här gäller det att du vågar gå din egen väg.

Kanske har du en partner som inte alls vill bli nyttig? Eller en arbetsplats där det blir mycket fika eller annat gott. Då gäller det att du håller din plan och förklarar för dem vad som gäller för dig. Eller ignorera deras åsikter helt enkelt. Försök i stället att hitta folk med samma mål som du.

Gör små förändringar

Många små förändringar på lång sikt är bättre än en stor på kort sikt. Och när det gäller mat kan verkligen det lilla göra skillnad. Under en dag kan vi omedvetet få i oss massor av kalorier, genom småätande till exempel. Likaså kan lite extra rörelse göra stor skillnad åt andra hållet. Så om du börjar med att göra små förändringar i din kost och lägger till lite mer fysisk aktivitet så kommer du att börja tappa kilon ganska snabbt.

Tips:

  • Hitta dina dolda eller onödiga kalorier. Tar du kanske alltid lite för mycket smör på mackan eller olja på salladen? Småäter du när du lagar mat? Gör förändringar där.
  • Rör på dig så mycket du kan i vardagen. Ta trapporna i stället för hissen, gå en vända på lunchen, res dig upp på jobbet och så vidare.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229