Mindre sötsug med bättre kost

Ät bättre och stoppa sötsuget

Är du en av dem som inte lämnar kvar några godisbitar i godispåsen eller bara måste köpa en chokladbit när du besöker affären.

Har du problem med sötsug kan det vara svårt att nå sina mål med träningen, må bra så väl psykiskt som fysiskt och äta nyttigare. Sötsug kan bero på många anledningar som stress, sorg och lycka men oftast har det att göra med att man har dåliga kostvanor. Man äter lite oregelbundet och blodsockret går av den orsaken upp och ner som börsen.

Vanligt idag är att man till exempel hoppar över frukosten. Antingen för att man säger att man inte kan äta frukost eller för att man bantar. Övriga dagen ser inte heller så bra ut med snabbmat eller en väldigt hastig lunch. Väl hemma orkar man inte laga någon mat så då blir det frysmat.

Att hoppa över frukosten innebär att du kommer att bli sötsugen inom ett par timmar. Då ska du hålla dig till lunch på möjligen en kopp kaffe. Ofta blir det att man köper något litet i automaten som står på jobbet också. Eller varför inte en liten kaka vid tiopausen.

Hoppa aldrig över frukosten och ta gärna med något att äta mellan frukost och lunchen. Se till att äta bra och en varierad näringsrik kost hela dagen så kommer du bli av med sötsuget om det beror på dina dåliga kostvanor.

Anser du att du har ordnade kostvanor så finns det ett kosttillskott som kan hjälpa mot sötsug. Krom används i kroppen för att transportera blodsocker till cellerna. Om det inte kommer in något blodsocker i cellerna blir vi sötsugna. Huruvida Krom fungerar råder det delade meningar om. Vissa har fått minskat sötsug medan andra inte märkt någon märkbar skillnad.

Men detta bygger såklart på att du äter bra under dagen. För låter du blodsockret åka bergodalbana går de inte att hindra ett sötsug att komma oavsett om du äter krom eller dricker te.

Personligen får jag sjuka sug på kvällen om jag ätit dåligt under dagen. Har jag ätit för lite eller hoppat över måltider under dagen blir jag alltid galet sugen på fett, socker, salt och kolhydrater fram emot kvällen. Att jag nu äter på kostschema är typ de bästa jag någonsin gjort. Jag mår så bra av att a regelbundet och ha fasta måltider satta. Alla funkar inte lika men försök att hitta just det som funkar för dig.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229