Livsmedel som du tror är dåliga

Här är livsmedlen som har oförtjänt dåligt rykte, men som faktiskt är bra för dig:

Ost
– Ja, det är fett och salt, men ost är även en bra källa till kalcium.

Två matskedar riven ost till en övrigt näringsrik måltid skadar inte din viktminskning. Allra bäst är en ost med mycket smak, på så vis nöjer du dig med mindre, men det viktigaste är att du inte väljer en fettsnål variant.

–Fettsnålt eller fettfritt är helt enkelt inte tillfredsställande. Äter du måttligt finns det ingen risk att ost med hög fetthalt kommer förstöra din diet.

Äggula
Äggulan har fortfarande oförtjänt dåligt rykte och många är av uppfattningen att gulan höjer kolesterolet i blodet, vilket är helt fel.

– Studier visar att äggulan inte har någon koppling till hjärtsjukdomar, som vi en gång trodde.

Faktum är att äggulan innehåller många ämnen som kan hjälpa dig gå ner i vikt och tillfredsställa din hunger.

Olivolja
Olivolja innehåller hela 75 procent omättat fett och kan dels hjälpa dig att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet samt få dig att minska i vikt.

Banan

Visst är det så att vattnig frukt ofta innehåller färre kalorier än exempelvis banan, men man får inte glömma att bananen också är packad med nyttiga ämnen som vi behöver få i oss. En medelstor banan innehåller bland annat tre gram fibrer och 422 milligram kalium.

– För att få ut mest av din viktminskning bör du äta banan med proteinrikt jordnötssmör eller grekisk yoghurt. Kolhydraterna i bananen är utmärkta att äta med fett och protein, underlättar för matsmältningen och håller blodsockerkurvan på en jämn nivå.

Pasta och bröd
– Det finns ingen anledning att undvika bröd och pasta. Problemet för många är dock att de äter alldeles för mycket för att det är så himla gott.

Och väljer du fullkornspasta eller bröd håller du dig nöjd och mätt längre eftersom fibrerna och proteinet gör att det tar längre tid att smälta.

Potatis
Den goda knölen har fått utstå mycket hat i diet-kretsar och det beror till stor del på att den har ett relativt högt GI-värde.

– Genom att äta din potatis med smör eller grekisk yoghurt – som innehåller fett – jämnar du ut topparna och dalarna och minskar risken för en blodsockerkrasch.

Gluten
– Såvida du inte är glutenintolerant eller lider av celiaki finns det ingen mening att utesluta glutenprodukter.

Många glutenfria produkter innehåller dessutom mindre näring än sina glutenmotsvarigheter eftersom många tillverkare packar dem fulla med raffinerade ingredienser och ämnen för att de ska smaka bättre.


Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229