Jämför livsmedel #73 - lättare såsbaser

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Om man vill välja ett smalare val till såsen till maten, vilket är så de optimala valet? Jag kikar på tre varianter idag.


ENERGI: 68 kcal

FETT: 3,5 g
Varav mättat fett: 2,5 g

KOLHYDRATER: 5,1 g
Varav sockerarter: 4,5 g

PROTEIN: 4 g

SALT: 0,1 g


ENERGI: 80 kcal

FETT: 5 g
Varav mättat fett: 3,2 g

KOLHYDRATER: 4,5 g
Varav sockerarter: 3,7 g

PROTEIN: 4,1 g

SALT: 0,1 g

ENERGI: 160 kcal

FETT: 15 g
Varav mättat fett: 9,6 g

KOLHYDRATER: 3,7 g
Varav sockerarter: 3,1 g

PROTEIN: 3 g

SALT: 0,1 g

Mini är för mig en nyhet i hyllan. Jag har det senaste kört denna turkiska yoghurt i tacos till exempel. Det som är är väl att den är ganska lös, lite syrlig i smaken och funkar inte att värma så bra. Annars tycker jag den är perfekt och bra alternativ i tacosen. Men jag kommer absolut variera med mini kräm fräsen i framtiden, näringsvärdet i den är näst intill desamma. Inte testat den än men antar att smaken är mjukare och den ska ju dessutom gå att ha i varma grytor!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229