Jämför livsmedel #68

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?
Här har vi två liknande produkter. Varav den från oatly har jag varit nyfiken på. Den är helt vegetabilisk och jag är så nyfiken på att prova den. Men tänkte att först kan vi köra en jämförelse för att se vilken som egentligen är bäst?


ENERGI: 150 kcal

FETT: 11 g
Varav mättat fett: 7.4 g

KOLHYDRATER: 5.2 g
Varav sockerarter: 5.2 g

FIBER: 0.4g

PROTEIN: 7.2 g

SALT: 0.7 g


ENERGI: 214 kcal

FETT: 18 g
Varav mättat fett: 7.0 g

KOLHYDRATER: 9.6 g
Varav sockerarter: 3.4 g

FIBER: 0.9 g

PROTEIN: 3.0 g

SALT: 1.23 g

Detta var synd! Jag vill fortfarande prova denna nya variant. Men måste säga att jag blev lite besviken. Den var såpass mycket sämre i de flesta näringsgrupperna. Nä jag var inte så inponerad. Så rent från innehållsförteckningen så föredrar jag klassisk Philadelphia. Förr fanns den i alla fall som vitlök och örter och den är dunder!!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229