Jämför livsmedel #67

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?


ENERGI: 200 kcal

FETT: 10 g
Varav mättat fett: 2 g

KOLHYDRATER: 21 g
Varav sockerarter: 1,4 g

FIBER: -

PROTEIN: 8,6 g

SALT: -


ENERGI: 287 kcal

FETT: 4,2 g
Varav mättat fett: 0,6 g

KOLHYDRATER: 50 g
Varav sockerarter: 9,1 g

FIBER: 4,4 g

PROTEIN: 9,4 g

SALT: 0,75 g

Ibland är de ju faktiskt lite roligt att jämföra två helt olika saker! Som här så kan man lätt tro att kyckling är bra med proteiner medan bröd är skit. Men det beror på vilken. Dessa chicken nuggets ar nog inte den bästa och mest näringsrika kycklingen i sig. För kikar vi då på brödlimpan så får du i dig mer protein genom att äta den.

Två helt olika produkter så kommer inte föredra någon mer än den andra. Utan dessa två har varit min räddning nu dessa dagarna när jag varit sjuk. Älskar verkligen både nuggets och bröd, stor last hos mig haha. Men visst är de gott? Och visst är det spännande att jämföra innehåll?

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229