Jämför livsmedel #59 - saltade vs naturella

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Energi 610 kcal

Fett 49g

varav mättat fett 9g

varav enkelomättat fett 26g

varav fleromättat fett 9g

Kolhydrat 26g – varav sockerarter 5g

Fiber 3g

Protein 17g

Salt 1g

Energi 590 kcal

Fett 46g

varav mättat fett 8g

varav enkelomättat fett 28g

varav fleromättat fett 9g

Kolhydrat 22g – varav sockerarter 5g

Fiber 5g

Protein 18g

Salt 0,04g

Det är nog ingen överraskning att det är bättre med naturella nötter. Men vilka föredrar ni och hur stor är egentligen skillnaden?

Skillnaderna emot de olika är ganska små men det stora som man ska tänka på är att man inte bör få i sig för mycket salt under en dag. 5 gram tror jag det är maximala rekommendationen. Så för hjärtat så önskar de att man inte äter mer salt.

Vet ni vad ni favorit är? Det är att köpa de naturella och rosta de i ugnen. Så det är rostade nötter fast utan salt. Jag är ingen salt-älskare direkt men jag vill gärna att nötterna är rostade. Speciellt mandel. Känns som jag blir allergisk av att äta de råa. Så en stor rekommendation om du inte gillar naturella nötter är att rosta de utan salt. Eller också med kanel på, bara blöt de i vatten och pudra på kanel innan du rostar de i ugnen.

Andra rekommendationen blir att äta de ihop med russin då de är sött och gott. Jag älskar verkligen de. Saltade nötter kan jag aldrig äta utan russin, De blir för salt och passar dessutom så bra ihop med de söta russinen.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229