Jämför livsmedel #53 - ljust vs. mörkt bröd

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Nedan ser du två olika bröd, ett ljust och ett mörkt. Men båda är ganska barnvänliga och de flesta gillar de. Så är de värt att köpa de mörkare eller vilket hade du valt? Vilket tror du nu är de bästa?

Energi: 295 kcal

Fett: 4g
varav mättat fett: 0,4g

Kolhydrater: 52g
varav sockerarter: 10g

Fiber: 5g

Protein: 10g

Salt: 1,1g

Energi: 260 kcal

Fett: 2g
varav mättat fett: 0,3g

Kolhydrater: 50g
varav sockerarter: 10g

Fiber: 4,5g

Protein: 9,5g

Salt: 1g

Jag blir faktiskt lite chockad när jag ser detta för det är så liten skillnad. Det är ändå ett väldigt klassiskt familjebröd och ett mörkt bröd men näringsvärdena är nästan desamma mellan båda. Dessutom nästan lika mycket fiber vilket annars känns som en sak som kunde fått lida men icke! Mycket bra jobbat med pågenlimpan. Så måste man tvinga barnen eller sig själv att äta mörkt bröd? Står de mellan dessa två så absolut inte. Ät de som är godast!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229