Jämför livsmedel #52 - sockerfritt

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Näringsinnehåll: per 100 g
Energi 170 kcal
Fett 0.2 g
– varav mättat fett 0.1 g
Kolhydrat 6 g
– varav sockerarter 2 g
– varav polyoler 0-1 g
Kostfiber 64 g
Protein 5 g
Salt 0.80 g

Näringsinnehåll: per 100 g
Energi 190 kcal
Fett 0.2 g
– varav mättat fett 0.1 g
Kolhydrat 52 g
– varav sockerarter 0.5 g
– varav polyoler 49 g

Protein 1.2 g
Salt 7.2 g

Ska försöka välja sockerfritt så gott de går nu framöver och dessa två har just nu blivit mina favoriter när det kommer till att välja något godis. Alltså dessa är så goda och ganska likvärdiga i näringsinnehåll. Men när man ser till kolhydraterna blev jag förvånad att det var så stor skillnad. Läkerolen står då att de innehåller 49 g polyoler och vad innebär de?

Sockeralkoholer är en typ av polyoler, molekyler som liknar vissa sockerarter, men där syreatomen som är dubbelbunden till en kolatom i sockermolekylen har ersatts med en hydroxylgrupp, och således är flervärda alkoholer. Sockeralkoholer betraktas som sötningsmedel i livsmedel och har därför fått E-nummer. Flertalet av dessa förekommer i naturen, men oftast i så låga halter att utvinning inte är lönsam. I stället framställs sockeralkoholerna ur naturliga sockerarter genom reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator. Undantaget är erytritol, som produceras naturligt genom jäsning av glukos.

Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen och därmed kan diarré uppstå. Konsumtion av större mängder sockeralkoholer kan därför ha laxerande verkan. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer bör därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.

Inte alla sockeralkoholer är lämpliga som sockerersättning till diabetiker i och med att vissa kan påverka blodsockernivån, även om höjningen inte är lika stor som vid sockerintag. Hur mycket blodsockret påverkas visas i tabellen nedan.

Efter att ha läst detta föredrar jag verkligen nellies! De innehåller mindre av de och har dessutom fiber och protein i. De är svårare och tugga vilket gör att man äter de långsamt och en påse med knappt 170 kcal räcker en hel kväll. Helt klart bra ersättning och en sak man kan få ta till med när man är sugen på något.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229