Jämför livsmedel #48 - är riskakor så dåligt som de säger?

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Idag kommer jag jämföra majskakor och mjukt bröd. Under min tid på ätstörningsmottagningen fick jag ofta höra att riskakor var ätstörningsmat och att det inte innehåller något och att jag borde äta mjukt bröd istället. Samtidigt som hon vinklade det till att jag var rädd för kolhydrater, vilket många är men vilket inte var ett problem för mig. Jag åt likt och jämnt av alla näringsämnen. Men enligt henne var inte riskakor något bra alls och jag fick alltid onda ögat när jag ätit de. Det var dock på mina bra dagar jag åt de och inte de dagar jag lät ätstörningen regera. Jag åt de för jag älskade de och tyckte de va så så gott. Jag är en person som gärna hamnar i perioder när jag äter en sak varje dag och helst hela tiden för jag får sån dille på de.
Så nu tittar vi!! Jämför mina favorit majskakor med mitt favoritbröd.

Majs* (59%), majs (39%), chiafrön* (1%), havssalt (1%).
*Fullkorn

Energi 380 kcal

Fett 3,2 g
varav mättat fett 0,5 g

Kolhydrat 76 g
varav sockerarter 2,2 g

Fiber 8,1 g

Protein 8,5 g

Salt 1,0 g


Energi per kaka: 19 kcal

Vatten, vetemjöl, fullkornsvetemjöl, siktat rågmjöl, klippt fullkornsråg, vetegluten, vört av korn, surdeg på vete (4%), kornfiber (3%), solrosfrö (2%), havrekli (1%), rapsolja (1%), jäst och salt.
Svensk råvara, övriga råvaror är från EU.
Fullkornsinnehåll: 21%, motsvarande 30% av torrvikten.

Energi 239 kcal

Fett 4,2 g
varav mättat fett 0,6 g

Kolhydrat 35 g
varav sockerarter 3,1 g

Fiber 6,3 g

Protein 12 g

Salt 1 g


Energi per kaka: 105 kcal

Är det då sant som min terapeut säger att riskakor är helt tomma på näring? Nja, det man måste förstå är bara att man måste äta många fler riskakor för att komma upp i samma energi som en macka. 5-6 kakor hade de krävts för att täcka energibehovet från en macka. Men detta var inte mitt problem. Jag gillade att äta riskakor för att det var gott men också för att jag då kunde få lov att äta många utan att energin steg till taket. Problem för oss bulimiker är ju vanligen att vi töjt magsäcken och kan äta väldigt mycket och därför är det hjälpsamt för mig att få äta och tugga flera och en längre stund för att kunna känna mig lite nöjd.

Tycker ni det är okej att byta en macka mot 6 majskakor istället? Jag tycker definitivt de, men man måste förstå att en macka inte ersätts med en riskaka, det blir för lite.

Sen att jag skulle vara rädd för kolhydrater? Hon verkade tro att det inte var kolhydrater i riskakor men där finns bra med kolhydrater, toppen!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229