Jämför livsmedel #46 -

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Energi 352 kcal

Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g

Kolhydrater 87 g
Varav socker 0 g

Fiber 4.50 g

Protein 0 g

Salt 0.01 g

Energi 358 kcal

Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g

Kolhydrater 82 g
Varav socker 0 g

Fiber 1.10 g

Protein 6.40 g

Energi 351 kcal

Fett 2 g
Varav mättat fett 0.3 g

Kolhydrat 71 g
Varav sockerarter 3.5 g

Fiber 2.5 g

Protein 11 g

Salt 0.95 g

Energi 359 kcal

Fett 3.50 g
Varav mättat fett 0.70 g

Kolhydrater 61 g
Varav socker 4 g

Fiber 12 g

Protein 15 g

Salt 0.10 g

Detta var faktiskt lite chockerande när jag såg detta. Inte ofta man faktiskt står i affären och läser innehållet och jämför innehållet noga med andra. Det finns de dagar när man kikat vilket som innehåller mest energi men om vi kollar på dessa fyra är det väldigt lika och trots det är det stor skillnad mellan de andra näringsämnena. 

Jag tycker att fullkornsnudlarna är att föredra eftersom de innehåller fiber och protein. Men alla innehåller något bra och som vanligt ska man kunna välja det som är godast. Har man däremot en mage som behöver extra fiber så är det snällt att välja fullkorn för att boosta de. Risnudlar innehåller däremot inte socker eller fett, vilket kan vara bra för någon annan. 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229