Jämför livsmedel #45 - Pommes i olika varianter

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Näringsvärde per mellan pommes:

Näringsvärde per hundra gram:

Energi: 340 kcal

Fett: 17 g
varav mättat fett: 1,6 g

Kolhydrater: 41 g
varav sockerarter: 0,3 g

Protein: 4 g

Energi: 140 kcal

Fett: 4,2 g
varav mättat fett: 2,1 g

Kolhydrater: 22 g
varav sockerarter: 0,3 g

Protein: 2,7 g

Energi: 83 kcal
Kolhydrater: 17,5 g
Fett: 0,1 g
Protein: 1,8 g
Min frågan är hur många gram en mellanpommes på donken innehåller i gram. Andra frågan är hur pommes an innehålla så mycket mer protein än vanlig potatis. Alltså olja innehåller ju inte direkt massor av protein. Men hur som helst så ser vi ju hur mycket kalorierna sticker iväg så fort vi köper pommes. Det behöver inte vara fel och det kan vara toppengott att njuta av ibland. Men vill man äta nyttigare eller kalorisnålare eller gå ner i vikt så kan detta kanske vara en viktig parentes att ha med i huvudet. Något alla kanske inte tänker på! Vill du äta pommes men ändå med mindre kalorier så är mitt tips airfryer. Alltså min räddning till allt. Att göra potatis är så enkelt med bara lite olja eller inget alls. Även pommes som man köper frysta och tillagar i ugn annars blir så mycket godare i en air fryer. Så investera i en eller önska dig en i julklapp!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229