Jämför livsmedel #44

I denna serien jämför jag skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion?

Diskutionerna går ofta kring att nötter innehåller mycket kalorier, men att det är nyttigt. Så vad händer när vi lägger godis och nötter bredvid varandra. Vilka innehåller mest energi och vad får vi i oss ner än bara energi genom de olika?
  • Energi 341 kilokalorier
  • Fett 0 gram - varav mättat fett 0 gram
  • Kolhydrat 87 gram - varav sockerarter 87 gram
  • Protein 2.70 gram
  • Salt 0 gram
  • Energi 650 kcal
  • Fett 57g – varav mättat fett 9,1g
  • Kolhydrat 16g – varav sockerarter 1,5g
  • Fiber 7,5g
  • Protein 21g
  • Salt 0,9g

I hela denna proteinhets och så vidare som snurrar runt nu. Men så ser man att de innehåller ju faktiskt dubbla mängden kalorier nästan. Men vad blir vår kropp glad av? Genom godis får du i dig mycket socker och knappt något annat medan du genom nötter får i dig mycket fett och protein men även en del fibrer och då blir magen glad!

Något jag alltid brukar säga är att man ska hålla de i balans och äta de man vill och variera de. Ingen mat ska vara förbjuden för en. Sen klart man kan ha olika mål, som i mitt fall tävling, eller en livsstil som inte ger utrymme för allt för energirik mat. Då får man fundera på hur man ska göra. Antingen så undviker man vissa saker under en period inför ett mål eller så får man ändra livsstil så att det finns utrymme för lite godis eller något ibland.

Det man först och främst måste kolla i sin kost är att man får i sig tillräckligt många gram fett, protein och kolhydrater. Sen kan man fylla ut de kalorier som eventuellt blir över med valfritt.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229