Jämför livsmedel #22 - Majs

Ännu ett inlägg där jag kollar skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion.

ORIGINAL vs. UTAN SOCKER vs. UTAN SALT

Energi 77 kcal

Fett 1.7 g
Varav mättat fett 0.4 g

Kolhydrat 11.8 g
Varav sockerarter 7.4 g

Fiber 2.5 g

Protein 2.4 g

Salt 0.4 g

Energi 77 kcal

Fett 1.7 g
Varav mättat fett 0.4 g

Kolhydrat 11.8 g
Varav sockerarter 7.4 g

Fiber 2.5 g

Protein 2.4 g

Salt 0 g

Energi 80 Kcal

Fett 1.9 g
Varav mättat fett 0.5 g

Kolhydrat 10.8 g
Varav sockerarter 5.2 g

Fiber 3.8 g

Protein 2.9 g

Salt 0.4 g

Hittade tyvärr inte den som var green giant, utan tillsatt socker. Vilket kanske inte ens finns en enskild sån men jag har för mig att jag sett den. Ska söka vidare. Men i jämförelse med bonduelles majs så är skillnaderna små.

Men även om man bara ser till green giant original och saltfria så är skillnaderna så små att det kan kvitta. Ät den du tycker är godast. Så rädda får vi inte vara för salt, mängderna är ju rena minimala.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229