Jämför livsmedel #11 - Proteinella vs Nutella

Ännu ett inlägg där jag kollar skillnaden mellan originalet och en "smalare" variant, så som light, zero, utan tillsatt socker, sockerfritt eller också ett livsmedel där de marknadsför att produkten är proteinrik. Hur stor är egentligen skillnaden och vad gör det på en portion.

Idag lyfter vi denna underbara chokladkräm till skyarna och jämför vilken som gör sig bäst i kroppen. Vilken föredrar ni att äta i smak och vilken föredrar ni i näringsinnehåll? Jag ska reda ut hur stor skillnaden mellan den klassiska nutellan är och det lite senare tillskottet av proteinella som är helt utan tillsatt socker.

Innehåll per 100 gram:

Energi: 539 kcal

Fett: 30,9 g
Varav mättat fett: 10,6 g

Kolhydrater: 57,5 g
Varav sockerarter: 56,3 g

Protein: 6,3 g

Salt: 0,107 g

Energi: 510 kcal

Fett: 40 g
Varav mättat fett: 5,9 g

Kolhydrater: 6,6 g
Varav sockerarter: 1,6g

Protein: 21g

Salt: 0,16g

Summan av chokladsnurran:

Som jag nämnde i det inlägg där jag jämförde mjölkchoklad så gäller samma sak här. Du slipper sockret men du kan inte tro att du kan äta hur mycket som helst ändå, för kalorierna finns där fortfarande. Om du äter den för att få i dig protein blir det väldigt fel men om du äter den för att undvika sockret så är det helt rätt. Om man jämför hur mycket protein du får i dig i en rekommenderad portion på 15 gram så får du från nutellan drygt 1g och från proteinellan ungefär 3 gram. Visst att det är tre gånger så mycket men det är ändå så pass små mängder att det är inget protein tillskott direkt.

Men som sagt, kollar man på sockerhalterna så är ju nutellan nästan 60% socker vilket gör valet för mig som vill undvika stora mängder tillsatt socker enkelt. Skillnaden mot proteinellan som har 7% socker, den är väldigt stor. Jag hade valt proteinellan eller den ifrån barebells som också är utan tillsatt socker. Slipp sockertoppar och framför allt dalar! Inte minst suget.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229