Gör skillnad på hälsan med dessa fem små steg

1. Sov mer

Goda nyheter, du kan sluta ställa klockan för att hinna med morgonträningen. Åtminstone om du inte har hunnit få tillräckligt mycket sömn innan klockan ringer. Sömnbrist kan ha massvis av negativa effekter i form av till exempel sämre immunförsvar, viktuppgång och att du lär dig mindre under dagen. Att börja prioritera sömnen kan alltså ha massvis av positiva effekter för hälsan, och så är det ju skönt också.

2. Stäng av tv:n när du äter

Brukar du äta framför tv:n eller kanske vid skrivbordet framför datorn? Att stänga av elektroniken och istället fokusera helt på det du äter är en riktigt enkel metod för att bli hälsosammare. I en studie kunde forskarna se att deltagarna åt tio procent mer när de blev distraherade, genom att till exempel kolla på tv under måltiden, och hela 25 procent mer nästa gång de åt.

3. Umgås med vänner

Tycker du det är svårt att hinna umgås med dina nära och kära? Att börja prioritera socialt umgänge kan vara det bästa du kan göra för din hälsa. Som du till exempel kan läsa här så visar massvis av studier att personer som umgås mycket med vänner och familj är hälsosammare och har lägre risk att dö i förtid. Varför inte slå två flugor i en smäll och ta med vännerna till gymmet?

4. Ät regelbundet

Skalman var inte helt fel ute med sin mat- och sovklocka. En så enkel förändring som att börja äta vid regelbundna tider ha positiva effekter på hälsan. Det betyder alltså inte att du måste äta ofta, utan att du helt enkelt försöker äta vid ungefär samma tider varje dag.

5. Börja med mindfulness

Mindfulness och meditation kan verka flummigt, men det finns gott om forskning som visar att det kan ha många positiva hälsoeffekter – såväl fysiskt som psykiskt. Det kan minska stress och ångest, och personer som använder mindfulness har större chans att lyckas med hälsosamma livsstilsförändringar.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229