Fördela protein, fett och kolhydrater?

Hur ska du lägga upp din kost och fördela proteiner, kolhydrater och fettet gent emot varandra för att få ut mesta möjliga av träningen och bygga muskler?

Det är minst lika viktigt att äta rätt som att träna rätt för att bygga muskler, det är genom kosten musklerna repareras och får energi genom.

Protein bör utge 30-40% av kosten.
Kolhydrater bör utgöra 40-60% av kosten.
Fett bör vara 10-20% av din kost.

Får du i dig mindre än 40% kolhydrater kommer kroppen använda proteinerna eller också bränna bort de musklerna du redan byggt, vilket gör det svårare att bygga och underhålla musklerna. Ät tillräckligt med kolhydrater så att proteinerna kan göra sitt jobb med att bygga större muskler.
Om du tror att du lägger på dig för mycket fett – kan du äta mindre kolhydrater genom att göra dem till mindre än 40% av din kost och samtidigt öka mängden protein eller fett i din kost.
Om du behöver mer energi för att lyfta tyngre vikter, göra fler reps och set för din muskelbyggande träning – kan du öka kolhydrater så att det utgör 60% av din kost och samtidigt sänka protein eller fett.
Om du inte är nöjd med hur mycket muskler du går upp - kan du öka ditt protein till upp till högst 40% av din kost och minimerar mängden kolhydrater eller fetter du äter.

1 gram protein innehåller 4 kcal.
1 gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
1 gram fett innehåller 9 kcal.
1 gram alkohol innehåller 7 kcal.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229