5 Favoritövningar - Ben

Ny serie här på bloggen. Idag kommer jag visa mina fem favoritövningar för ben. Övningarna kommer vara riktade för gymmet men skulle ni vilja ha hemma-träning kan vi göra det framöver. Fredag framöver kommer jag gå igenom fler muskelgrupper och övningar till varje muskelgrupp. Hoppas ni gillar iden!



Knäböj med skivstång
Knä eller benböj med skivstång är ju denna klassiker som aldrig går ur tiden och den är så förbannat effektiv! Det är en rolig och skön övning där jag känner rejält i benen direkt och där jag också ser en tydlig förbättring då jag alltid håller koll på hur mycket jag tar i den. Viktigt att tänka på sin hållning så man inte skadar höfter, knä eller rygg. Håll också fokus, övningen är fri och det kan vara farligt att tappa balans.
Två bra hjälpmedel jag använder är viktplattor under hälarna för att kunna gå djupare och gummiband runt knälederna för att inte falla in i knäna.
Leg extension


En övning som kräver ett gym med denna maskinen, men gud vad den tar. Tror inte jag har någon övning som känns så skulpterande och isolerande för framsida lår. Kan nog vara den mest kramp-framkallande övningen. Tänk på att ha en god hållning och att lyfta benen så det inte blir en spark. Du sätter då fart på vikten och behöver inte jobba lika hårt själv.

Utfallssteg gång
Kräver egentligen bara lite utrymme och kanske en tyngd, i form av två hantlar eller skivstång. Riktigt skön övning och så länge man inte har onda knän så är denna riktigt grym. Tänk på att försöka hamna med båda benen i 90 grader i bottenläget och gå ner så djupt att knäet nästan når marken. Är knäna onda så prova att köra utfallsstegen bakåt istället.
Bulgarian split i smith
Lite nykär i denna övning. Utfall i smithmaskinen med bakre benet på en höjd. Det är benet i marken som ska arbeta så bakre benet ska bara ligga på bänken, alltså inte pressa dig upp. Övningen tar riktigt bra och jag utlovar skakiga ben om du lassar på tillräcklig vikt och utför med god teknik.
Sittande leg curl
Finns på de flesta gymmen och den är riktigt grym för hamstring musklerna. Tänk på att ha en god hållning genom hela övningen och ställ in maskinen så dina knän hamnar i linje med axeln på maskinen.

Gillar

Kommentarer

alicemalmstrom
alicemalmstrom,
Ja vad kul, tack för det här inlägget! 😃 nouw.com/alicemalmstrom
lydiaemanuelsson
lydiaemanuelsson,
Roligt att du gillade de 😃 nouw.com/lydiaemanuelsson
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229