Chokladdryck bättre än sportdryck efter träning

Visste ni att många elitidrottare har chokladmjölk som återhämtningsmål efter en träning för att kunna prestera på topp snart igen?

Proteinshakes, aminosyror, elektrolyter och massa annat behöver fyllas på när man har tränat och det finns bara i sportdryck. Har du hört den förr? Nu visar det sig vara mycket enklare och billigare än så.

Bästa återhämtningsdrycken är tydligen chokladdryck.

Gymmen är fyllda med diverse sportdrycker. Det här ska du dricka före, under och efter träningen. Men tänk om det är så att du inte behöver dessa sportdrycker? Att det faktiskt går jättebra för kroppen och hjärnan att återhämta sig på mycket enklare sätt?

LÄS MER: Dricka mjölk: Är det bra eller dåligt?

Chokladmjölk bra för återhämtning

En ny studie har nu bekräftat att sportdryck nu kan vara omsprunget av ett glas gammal hederlig chokladmjölk. Forskarna har gjort en meta-analys av 12 existerande studier där deltagarna har fått dricka chokladmjölk efter att ha sprungit eller cyklat. Sen mätte man olika markörer i blodet hos deltagarna som till exempel hjärtfrekvens, trötthet och mjölksyrenivå. Det visade sig att chokladmjölk var antingen mer effektiv eller likvärdig som andra återhämtningsdrycker, även om forskarna noterar att man måste göra flera studier för att dra slutgiltiga slutsatser.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning!

Fullt med nyttigheter

Men chokladmjölk innehåller ju trots allt både kolhydrater, protein, fett, elektrolyter och flavonoider. Och mycket mer än det behöver man inte efter ett vanligt träningspass. Vatten är självklart också något som du absolut inte behöver ersätta med något annat. Det är ju det bästa sättet att återhämta en uttorkad kropp. Men för musklernas skull visar det sig alltså att en chokladdryck kan räcka gott och väl. För att maxa effekten ska man dricka chokladdrycken direkt efter träningen. Mjölken funkar då automatiskt som en insulinhöjare i kroppen och kroppen kan då ta till sig mjölksockret. Sen når glukoset musklerna och hjälper till att bygga upp muskelmassan.

LÄS MER: Havregryn bättre än sportdryck

Mjölk snabbar på återhämtningen

Kortfattat kan man säga att mjölk innehåller en viss typ av proteiner, och just dessa proteiner är väldigt snabba på att informera kroppen om att det snart kommer mjölksocker som kroppen måste ta hand. Tidigare har studier även visat att mjölk till maten är bra för blodsockret men sedan dess har pendeln svängt mot att man av hälsomässiga skäl inte ska dricka så mycket mjölk av diverse anledningar. Men ett glas mjölk efter träningen skadar nog inte och om det till och med har positiva effekter på vår kropp så kanske det trots allt är bättre att dricka mjölkchoklad i stället för syntetisk sportdryck.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229