ADT eller adhd?

Känner du att du alltid ligger efter och aldrig kan koppla av? Glömmer du saker och har svårt att koncentrera dig?

”Jag har nog en släng av ADHD…”

Hur ofta hörs inte det påståendet? Eller att alla har lite ADHD? Det blir ju trots allt fler och fler som faktiskt får en diagnos. Symtom är såna som koncentrationssvårigheter, glömska, rastlöshet, ett virrvarr av tankar och idéer som skapar kaos i skallen, svårt att passa tider och att komma igång med uppgifter.

Just de här svårigheterna och problemen kan vara tecken på ADHD. Men trots att väldigt många känner igen sig i de här symtomen är det endast ca 2,5 procent av den vuxna befolkningen som verkligen har ADHD.

Det kan istället handla om ADT (Attention Deficit Trait).

Till skillnad från ADHD beror ADT inte på en medfödd funktionsstörning i hjärnan, utan enbart på miljöpåverkan; en stressad och överhettad vardag. Vi lever i ett alldeles för högt tempo vilket kan skada hjärnans funktioner om det pågår för länge och vi inte får tillräcklig återhämtning.

Stress gör dig ofokuserad

Stress triggar den primitiva överlevnadsdelen av vår hjärna. Om en tiger anfaller tar reptilhjärnan över rodret och trycker undan signalerna från den moderna och reflekterande delen av hjärnan, pannloben. Reptilhjärnan får oss att handla snabbt och instinktivt – vi gör oss redo för kamp eller flykt. När den här delen av hjärnan har kommandot är vi försatta i ett överlevnadsläge där det inte finns tid att fundera över hur kloka besluten är som vi fattar.

Det är därför som vi i stressade situationer upplever att vi är ineffektiva, har svårt att fokusera, glömmer saker och inte kan tänka klart. Den smarta delen av hjärnan har fått lämna företräde för överlevnadssystemet. Vi drabbas av tunnelseende, blir rastlösa, svettiga, får ont i magen. Vi upplever irritation, olust, kanske till och med aggression. Reptilhjärnan hetsar oss att skynda medan pannloben arbetar bäst när det är lugn och ro.

Att ständigt vara uppe i varv tär svårt på både kropp och psyke. Skaparglädjen och livsgnistan bleknar och många drabbas av sömnbesvär, ångest och depression.

Lider du av ADT?

Här är tecknen på att du kanske lider av ADT, symtomen är samma som för ADHD. Om flera av påståendena stämmer in på dig är det dags att dra i handbromsen och satsa mer på återhämtning. Då kommer du både att må bättre och prestera bättre.

  • Du har svårt att koncentrera dig och har många tankar och idéer i huvudet på samma gång.
  • Du har svårt att komma igång med uppgifter.
  • Du har svårt att komma ihåg långa instruktioner.
  • Du kan ha svårt att skapa ordning och struktur omkring dig.
  • Du har svårt att passa tider.
  • Du glömmer eller tappar ofta bort saker.
  • Det är vanligt att du skjuter upp saker tills det blir försent.

Du upplever att…

  • …du alltid ligger efter, både på jobbet och hemma. Trots att du sliter hårt får du inte klart saker i tid och på ett effektivt sätt.
  • …kreativiteten har sinat. Du har så mycket i huvudet att du inte orkar tänka ut nya och smarta lösningar på problem.
  • …du ständigt är trött men har svårt att somna; det är omöjligt att koppla av.
  • …du inte kan göra en sak i taget. Samtidigt som du pratar i telefonen scrollar du på datorn för att kolla mailen, skickar iväg ett sms eller plockar bland papprena på skrivbordet.

Så blir du fri från ADT

Behåll lugnet. Öva dig på att stå emot impulserna från reptilhjärnan. I utmanande situationer vill den få oss att fly (till exempel kolla mailen istället för att ta itu med en svår arbetsuppgift) eller slåss (exempelvis snäsa och fräsa åt omgivningen). Träna dig i att ta det lugnt – om vi skapar tid för att stanna upp hinner pannloben kopplas på och då sker en känsloreglering. Det handlar om att agera istället för att bara reagera.

Genomskåda rädslan. Stress bottnar ofta i rädsla – som bottnar i dålig självkänsla. Man är ängslig över att inte duga och törs inte säga nej. Det leder till att man tar på sig för mycket, tänjer på dygnet och drar ner på sömnen för att hinna med allt. Börja med att jobba med din självkänsla, då tar du udden av dina rädslor.

Skapa struktur. Den moderna, kreativa delen av hjärnan älskar struktur. I en kaotisk värld är det viktigt att skapa små oaser av struktur och kontroll. Håll till exempel alltid rent på en bestämd del av skrivbordet, på en av hyllorna i skåpet eller på diskbänken hemma i köket. Ordning och reda, även i små doser, tystar reptilhjärnans larmsignaler och triggar i stället igång pannloben.

Bryt ner större uppgifter i mindre delmoment. Då får du en bättre överblick och mer kontroll. Är almanackan överfylld? Rensa och prioritera det viktigaste som du skapar mer tid till.

Avbryt inte! En stor stressfaktor är att ständigt bli avbruten. Vem kan tänka klara tankar när vi aldrig får tänka klart? Men det är inte bara kollegor som avbryter oss – vi är fenomenala på att avbryta oss själva. När en arbetsuppgift känns lite klurig skiftar vi fokus till mailen eller mobilen istället. Det stressar hjärnan och gör oss splittrade.

Kommunicera mera. Att prata med kollegor är trevligt och stressreducerande. Det höjer arbetslusten och kreativiteten ökar.

Lev sunt. En god sömn, bra och nyttig mat samt regelbunden motion är A och O för att vi ska må bra, prestera bättre och undvika att drabbas av ADT.

Kan du lida av adt? Jag tror absolut att jag skulle kunna ha de.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229