6 knep som lurar kroppen att bränna fett från nätet vs. Mina tips!

Värmetricket, pulshöjande träningen och en god fettförbrännarjuice.

Här är sex knep som hjälper dig att rivstarta viktnedgången.

Här har du alltså sex råd som jag hittat på nätet om att starta fettförbränningen men frågan är vad jag tycker?

1. Bada bastu!

Att basta hett är inte bara skönt när vinden viner och snön yr. Det ger även förbränningen en skjuts.

– Att basta ger stärkt hjärta, bättre blodcirkulation, stramare hud och mental avslappning, säger hälsoexperten Linda Myrberg.

På 20 minuter kan man svettas flera deciliter.

Avsluta med en kalldusch för att kickstarta förbränningen. Kroppen drar på med sina krishormoner och avslutar med en ordentlig dos av endorfiner, som ger lugn och smärtfrihet.

2. Satsa på styrka

Viktträning är betydligt mer effektivt än konditionsträning, detta trots att det senare bränner fler kalorier. Anledningen är att styrketräningen bygger mer muskler och den ökade muskelmassan leder till att kroppens grundförbränning ökar. Att träna de stora muskelgrupper som rumpa och lår sätter i gång fettförbränningen bäst.

3. Gör en fettbrännar-juice

Det kan vara tufft att lägga om alla vanor på samma gång. Men genom att exempelvis göra sig en lingonshot om dagen får man i sig rikligt med antioxidanter - något som absolut kan kickstarta.

– Jag har en fat burner-juice jag brukar göra, med lingon i, säger Linda Myrberg, som gärna paketerar sin syn på hälsan som nordisk. Hon driver också egna sajten shopbymyrberg med hälsoprodukter och råd.

Lingon innehåller mycket antioxidanter och näringsämnen, till exempel polyfenoler, bensoensyra, magnesium, flavonoider, och vitaminer. Det sänker dessutom blodsockerupptaget och stabiliserar blodsockret.

RECEPT

1 msk kollagen

2 tsk Lingon Råsaft

2 dl vatten (varmt eller kallt)

1 tsk Cayennepeppar eller lite färsk chili

Isbitar om du har kall dryck

Pynta med en rosmarinkvist eller mynta

Evt. lite honung om du har den i varm dryck



4. Torrborsta kroppen

Torrborstning sätter fart på lymfsystemet, ökar genomblödningen i ytliga blodkärl och på kuppen blir man av med gammalt skinn som redan borde ha tackat för sig.

Genom att lymfan cirkulerar bättre kan den hjälpa till att föra bort överflödig vätska ur kroppen.

5. Vila ordentligt

Stress ökar fettinlagringen och lägger den på kroppsdelar där man hellre är utan den.

Att sova tillräckligt, att ta igen sig tillräckligt och att lägga upp fötterna på soffan emellanåt är inte lyx utan en mänsklig nödvändighet.

6. Ät med fyra timmars mellanrum

Genom att ge kroppen tillräckligt långt mellan målen för att den ska hinna börja skicka signaler om att det behövs mer näring ger man fettcellerna chansen att gnugga sömnen ur ögonen mellan måltiderna. Att sluta småäta ger kroppen tillfälle att städa undan och använda det som tillförts.

Här har du alltså sex råd som jag hittat på nätet om att starta fettförbränningen men frågan är vad jag tycker? Är de rimligt eller vilka råd skulle jag ge?

Måste ställa frågan till vad ni tror om första punkten bastu! Tror ni att det faktiskt ökar förbränningen eller att det faktiskt bara gör så man tappar vätska? Vad tror ni? Jag tror man förlorar vätska i kroppen och därav går ner i vikt.

Nästa sak är styrka och det kommer bli min första punkt! Att bygga muskler kräver energi och desto mer muskler kroppen består av desto mer energi kräver den under en dag. Så man kan med mer muskler behöva äta mer och därav lättare bränna fett.

Nästa sak jag förespråkar det är vikten i att vila och låta kroppen återhämta sig. När vi sover hinner kroppen reparera sig och hämta nu kraft därför är det viktigt för att kunna må bra, bygga muskler och att kroppen inte ska gå in i stress och producera kortisol.

En annan bra sak är att dricka massa vatten. De hjälper kroppen att vara återfuktad och för att sköta omsättningen i kroppen. Dessutom kan man ibland luras att man är hungrig om man är törstig! Inte nog med att kroppen mår bra så mår hud och hår bra av massor med vätska.


Att äta regelbundet är bra för att hålla blodsockret i schack, vilket många gånger kan vara nyckeln till att inte bli extra sugen på något onyttigt. Dessutom kan kroppen vänja sig vid mattider och man får som en inbygg mat och sovklocka. Då vet kroppen när den ska få mat och det är också då man blir hungrig när man kommer in i rutinerna på de. Viktigast, skippa inga måltider!

Ja nästa sak är väl inget jag rekommenderar och speciellt inte i större mängder och mer regelbundet men sanningen är ju den att koffein ökar din ämnesomsättning. Det vill säga att du kommer förbränna mer energi.

Sista saken och viktigaste saken för mig är att njut av livet! Hitta på saker du gillar, ha kul och sluta oroa dig. Ju mer du tänker desto mindre kommer hända. Hitta istället på roliga saker som får dig att hålla igång och inte tänka på de. Då kommer du tillslut bli förvånad över hur mycket som kan hända utan att du kanske egentligen gjort så mycket.

1. Bygg muskler.

2. SOV.

3. Drick mycket!

4. Ät regelbundet.

5. Koffein.

6. Njut av livet och äventyra.

GLöm inte att ni är fantastiska precis så som ni är!

Gillar

Kommentarer

phillys
phillys,
Under blogg! Gillar verkligen dina tips och tackar aldrig nej till mer tips om exempelvis "så tappat du sötsuget och kvällshungern" 😂nouw.com/phillys
lydiaemanuelsson
lydiaemanuelsson,
Kul att höra 😃 bra tips! Ska försöka få ihop något sånt! nouw.com/lydiaemanuelsson
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229