5 hemmaövningar - axlar

Idag bjuder jag er på mina absolut bästa tips på övningar för axlarna som man enkelt kan köra hemma. Övningar som suger ordentligt och är riktigt slitiga.
Armcirklar

Håll en god hållning genom hela kroppen och stå med fötterna höftbrett isär! Lyft armarna raka rakt ut och stanna de när de är horisontella. Börja rotera armarna i små små cirkulerande rörelser, variera mellan att rotera de framåt och bakåt. Gör de tyngre med hantlar eller vattenflaskor i händerna.

På bilden kör jag ben samtidigt, i guppande, små rörelser djupt ner men det behöver man ju såklart inte göra.

Hantellyft åt sidan

Samma princip som tidigare där man ställer sig höftbrett och med bra hållning. Men höjer sedan armarna till de är i horisontalplan och sänk de sedan igen, upprepas. I händerna. Kan du hålla påsar, hantlar, kettlebells eller vattenflaskor eller annan tyngd.

Handstående

Detta är en sån bra övning för axlarna. Viktigt att placera händerna rakt under axlarna. Försök håll kroppen helt rak och tryck upp i axlarna. Alltså pressa i axlarna så du blir längre eller tänkt att tårna ska till taket.

försök stå 1-2minuter. Är de lätt kan du som på bilden göra en armhävning på händerna. Detta är ruskigt tungt.

Axelpressar

Axelpressar kan göras sittande eller stående med världens bästa hållning. Använd sedan någon typ av tyngd som jag nämnde innan, eller en skivstång. Jobba mellan axlarna och upp till raka armar.

Pikad armhävning

Övningen kräver en del rörlighet men är otroligt jobbig om man klarar av den. Det gäller att verkligen få överkroppen rak, så man tänker på att axlarna är över händerna genom hela övningen när man böjer armarna.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229