5 hemma övningar - Ben

Har tidigare kört favoritövningar och det har varit mest riktat emot gymmet. Nu kommer mina favoriter att köra hemma och vi börjar med ben. Övningarna ska kunna göras utan eller med enkla redskap.
Sumo-squats

Ställ ut fötterna brett isär. Försök sedan nå golvet med händerna samtidigt som du håller en rak rygg. Från djupaste läget kommer du högt upp och blir så lång du kan, avslutar på tå innan du vänder om och går ner i ett knäböj igen.

Benböj med hopp

Böj ner i ett knäböj, hoppa sedan upp, samla ihop fötterna och gör ett jämfotahopp innan du hoppar ut med fötterna och ner i ett nytt knäböj.

Utfall

Försök få 90 grader i knäet både fram och bak, håll upp överkroppen rakt. För att göra de tyngre har du handlar eller vattenflaskor i händerna.

Upphopp

Dessa klassiska upphopp som suger all energi ur benen. Tänk på att gå djupt ner, dra sedan armarna raka rakt framför kroppen samtidigt som du explosivt sträcker benen samt vristerna och hoppar så högt du kan.

Knäböj med benlyft

Gå ner i ett vanligt knäböj och kom upp och lyft vartannat ben upp mot magen för att göra de jobbigare.

​Mina favoriter som är enkla att göra hemma. Har ni några?
Alla övningarna går att göra jobbigare genom att använda hantar, viktskivor, kettlebells eller vattenflaskor fyllda.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229