5 favoritövningar - Rumpa

Sista delen av favoritövningar innan vi går över till hemma övningar och idag handlar de om baken. Denna stora viktiga muskel som behövs för att till exempel stabilisera ett knä i knäböj. Här kommer mina favoriter som ger så bra isolerad kontakt med gluteus musklerna.
Enbent raka marklyft
Viktigt att tänka på en bra hållning och rak rygg igenom hela. Försök att inte rotera i höften. Fäll så djupt du kan med raka ben utan att tappa hållningen.
Kissande hunden
Starta på alla fyra, spänn bålen och lyft ena benet böjt, rakt ut åt sidan så högt du kan. Tar riktigt bra på utsidan.
Hip thrusters
Denna fantastiska övning som jag börjat köra mer de sista. Placera skulderbladen på en bänk och placera stången över höften. Rekommenderas att använda ett skydd på skivstången då de kan göra ont annars. Tänk på att spänna rumpan när du lyfter och lyft ända upp till helt utsträckt höft.

Drag i kabel

Viktigt att tänka på i denna är att spänna bålen och hålla överkropp och höft stilla. Benet jobbar så högt bak de går och sätesmuskeln lyfter genom hela övningen.
Samma sak gäller här. Håll överkroppen stilla och lyft benet så högt de går utan att tappa hållningen. Aktivera sätesmuskeln på sidan av benen genom hela.
Spark bakut

Denna är lik tidigare och det gäller att spänna bålen och inte börja svanka för mycket. Sparka bak med rakt eller böjt ben. 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229