3 rörlighetsövningar - för bröstryggen

Några saker som är viktiga för våra kroppar när vi tränar är rörelse, belastning och vila mellan varven men också rörlighetsträning. Det finns många olika former av rörlighetsträning och den vanligaste formen som vi stöter på är den klassiska stretchen. Sen har vi även yoga, motspänning i ytterlägen, passiv stretch, aktiv stretch och rörelser för ökad rörlighet bland annat.

Idag kommer jag lyfta fram mina favoriter när det kommer till att stretcha vår stackars bröstrygg. Mycket av de arbete vi utför idag är med armarna framför kroppen. Vi sitter också ner större delen av vår vakna tid och kanske då vid datorn och vi kan nog alla erkänna att vi inte alltid har världens bästa hållning när vi sitter ner, om vi ens har det någonsin. Men det jag vill komma till är att av vår vardag så formas vår hållning och vi blir lätt framåt roterande i axlar men också ryggens övre del blir lätt krummad.

För att motverka detta måste ryggen tränas och stärkas i den övre delen främst. Men även dessa tre övningar för att öka rörligheten är viktig. Utan att faktiskt ha rörligheten till att sträcka ut ryggen så kan vi inte heller stärka ryggen till att bli rak. Kombinera övningarna med styrka för optimalt resultat.

Fyrfota rörlighet

Ställ dig på alla fyra. Stick in ena handen under den ena armen, följ golvet med handryggen och försök nudda axeln i golvet. Vänd rörelsen och rotera helt åt andra hållet så armen pekar upp mot taket. Byt sida och upprepa.

Foamroller

Denna är riktig skön och det blir som lite massage samtidigt vilket jag älskar. Luta ryggen mot en foamroller, placera bröstryggen mot foamrollerns högsta del. Sätet ska ha kontakt med golvet och du ska du böja dig bakåt över rullen, upp igen och upprepa. Tänk på att övningen inte ska göra ont, då är det bättre att börja med mindre rörelser.

Liggande vridning

Ligg på sidan och ha ett stöd under huvudet. Dra upp knäna så höften hamnar i 90 graders vinkel. Håll handflatorna mot varandra, gör sedan en vridning i överkroppen och låt blicken följa med men håll höften stilla. Låt armbågen styra och släpa handen mot kroppen i en rak linje över dig.

Ursäkta bilderna. Mitt stativ har gått sönder och jag kan inte ställa in höjden på de tyvärr.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229