3 rörlighetsövningar - för bröstet

Här kommer mina favoriter när det kommer till att strecka ut bröstet. Som jag skrev i förra inlägget så jobbar vi mycket med armarna framför kroppen vilket i sin tur kan leda till dålig hållning. Två viktiga komponenter för bra hållning är att vara stark i ryggen men även att man inte är för stram och stel i bröstmusklerna. Så idag visar jag tre sätt som mjukar upp bröstmusklerna på ett bra och enkelt sätt.
Arm mot vägg
En absolut favorit är denna klassiker när man sätter armen mot väggen. Sätt i handen och vrid kroppen med en rak arm mot väggen. Ändra höjd på armen för att träffa olika punkter. Man kan också använda samma övning fast med böjd arm och då vill man få armbågen i höjd med axeln.
Armrullningar med pinne
En annan som jag verkligen gillar funkar lite på samma sätt men du fattar grepp om en pinne eller kvastskaft, för armarna upp och bakåt. Greppet måste därför vara bredare än axlarna. När du kommer bak gillar jag att stanna och böja armbågarna lite för att verkligen få det att sträcka i bröstmusklerna.
Massage med kvastskaft

En senare favorit som kanske inte riktigt är en rörelseövning men riktigt skön massage som jag kört en del är med ett kvastskaft. Man ställer helt enkelt bara kvastens ände mot en vägg och den andra mot bröstet, tänk dig mellan bröstvårtan och axelleden. Sen kan man helt enkelt bara luta sig lätt mot pinnen och känna själv vad som är skönt, flytta runt skaftet som du själv vill.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229