TRÄNING

Halloj!
Uppdaterar lite sent om förra veckans ’träning’, det blev lite promenader och något gympas. Det gick väl okej, har inte den orken jag vill ha men det kommer snart. Förra tisdagen blev det en lång promenad på 1h 45min, skönt med frisk luft! Onsdagen efter det blev det ett litet gympass i skolan, körde lite rodd och styrketräning med fokus på underkropp.
Fredagen samma vecka vaknade jag och mådde riktigt dåligt psykiskt men jag tog mig till gymet och körde ett blandpass. Mage, lår, rumpa och rygg. Sedan åkte jag iväg och mot eftermiddagen så blev det lite spa med mamma som födelsedagspresent. Det var väldigt behövligt, är inte den personen som sitter stilla och bara kopplar av. Så det blev att vi gick runt lite, satte oss i ljusrummet och läste varsin bok! Kände redan när vi åkte hem hur trött jag var och att stressen hade försvunnit lite.
I söndags så blev det en härlig långpromenad med Alwin, mamma och pappa. Promenaden blev liiite längre än vad jag hade tänkt mig men efter 2h 15min så va vi hemma och jag var heeelt slut! Kändes dock skönt efteråt!
Denna veckan (hittills) har det inte blivit något pga att jag velat lägga min energi på plugget.
Men det blir säkert något styrkepass och någon promenad senare i veckan.
Ta hand om dig, Byebyeeeee

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hellohello!
Äntligen dags för lite helg och än så länge har jag inte riktigt något planerat. Men en liten Update angående träningen sen senaste inlägg kommer här:

Jag använder mig fortfarande utav träningsappen och jag tycker att det funkar otroligt bra, speciellt dem dagar jag känner att vara bland folk är inte något jag orkar (Gymmet). Det går riktigt bra och jag märker redan förändring, speciellt kring maten och orken. Jag är hungrigare och dessutom piggare än vad jag varit innan!
Jag försöker göra ett litet pass från appen nästan varje dag för att få en liten rutin samtidigt som jag inte vill sätta bestämda dagar. Varför jag inte vill det kanske jag har berättat men skadar inte att upprepa! Jag väljer att inte ha bestämda dagar för att det blir lite av ett ’ont’ måste. Träningen blir inte rolig och man ser det mer som ett fängelse. Så detta är ett litet tips ifall du känner likadant som mig!! Bestäm inte dagar men ha en idé, en tanke kring hur du vill träna. Mitt mål med just detta steget är att träna så ofta jag kan.

Snart drar även utesäsongen igång och då blir det mer fokus på fotboll.

Men vi hörs när vi hörs! Kraaaaaam

Likes

Comments

Hejsan! Hoppas du haft en otroligt härlig jul och en bra start på 2018!

Det har iallafall jag fått, har hittat en liten app som är perfekt för att få motivation för träning och jag har använt denna i 5dagar nu! Jag pratar inte för mig själv när jag säger att gå till ett gym inte är min grej, stressen och pressen runt omkring blir för mycket. Så detta va verkligen perfekt för mig, 18min träning hemma och roligt är det också! Det som även är bra är att man kan välja vilka övningar man vill köra i ett pass- skapa ett eget. Allt ifrån knäböj, armhävningar till höfthiss, och alla övningar är x4.
Man måste hitta ett sätt som funkar för sig själv eller för personen som man kanske ska träna! Så mina planer är att köra det passet som jag skapat dem dagar som jag känner att gymmet inte är ett alternativ men även försöka köra det så ofta jag kan, gärna varje dag om det går. (Självklart vila då o då eftersom fotboll kommer läggas in på schemat framöver).

Men nu ska jag dricka mitt te och kolla på lite serie! Ha de gött, hej!

(Här är lite bilder på övningarna jag kör, alla fick dock inte plats och även en bild från när jag va på promenad med mamma.)

Likes

Comments

Hej och välkommen till ännu ett litet inlägg. Detta inlägg kommer att handla lite om vad som hänt dem senaste veckor och dagar samt hur detta halvår funkat med planeringen..

Ja, det har faktiskt hänt lite saker som påverkat mig (positivt och negativt) det senaste. Till att börja med så har jag äntligen fått tandställningen, efter allt strul (kommer till det). Det gick jätte bra och bara av att få ett härligt bemötande av personalen gjorde så att nerverna släppte lite. Tandställningen sattes in igår och redan i början utav veckan så var jag väldigt nervös för gårdagen men som jag skrev så gick det jätte bra! Har hört runt omkring att det gör väldigt ont och tack vare det jag hört så var jag helt inställd på att jag ska ha lite ont i en vecka eller så. Helt ärligt så känns det ändå okej, är självklart öm i tänderna men det är inte så konstigt! Så det känns otroligt skönt att äntligen ha tandställningen. Det strulade nämligen i mitt tandkött efter att jag var 'tvungen' att dra ut två tänder från överkäken. Det blev inflammerat och det vägrade försvinna. Vet inte hur många gånger jag fick åka till tandläkaren för att skrapa bort inflammationen men det försvann och det är det som räknas!! 

Så detta, mina problem med tänderna, skapade en väldigt stor stress inom mig. Jag hade ingen ork, kände mig ofta sjuk och svag, vilket ledde till att jag inte klarade av att följa min planering som jag gjorde i början av terminen. Men får man ett hinder så får man hitta ett sätt att ta sig över eller runt, man kan inte alltid hålla sig till det man planerat.. Så nu mot slutet av året så kommer jag att fokusera lite mer på lugna promenader, använda mig utav headspace och gå till gymmet när jag känner att jag orkar och VILL. Jag väljer att ta lugna promenader eftersom jag känner att den stressen som jag har bara kommer att bli värre om jag går till gym just för att det blir mer ett måste för mig än nöje. 

Men om jag ska sammanfatta höstterminen så gick det inte bra just för att jag inte kunnat träna ordentligt, vilket jag är lite besviken över. Jag sätter alltid höga krav på mig själv och det märker jag just för att jag ser träningen som ett måste istället för en bra och rolig grej. Skulle jag träna någon som går igenom det jag gör så skulle jag ändra min planering och det är precis det jag får göra nu. 

Nästa år så kommer det bli ett annat fokus på träning, tanken är inte bara att träna för att det är mitt gymnasiearbete utan det kommer att planeras kring fotboll. För nu är övergången till nya klubben klar!!!!!!! ​Så kan inte bara säsongen börja nuuuuuuuuuuuu?..

Ha en härlig helg och God Jul!

Likes

Comments

Blandade inlägg

Hejsan!
Hoppas allt varit bra sen senast jag la ut ett inlägg, vilket var ett tag sen. Allt är iallafall bra med mig, bättre åtminstone. Jag valde att inte skriva något inlägg det senaste pga lite olika anledningar men mest för att jag ville lägga min tid på att klura ut hur jag vill göra nästa år. Nu kanske frågan ’vad ska hon klura ut tills nästa år?’ kommer upp i huvudet, jo det är faktiskt så att efter dem matcher jag ställde upp i nu under 2017 fick mig att känna mig glädjen för fotbollen igen. Vilket är skönt då jag gärna hade velat spela fotboll hela året men glädjen och orken fanns inte där., Jag har självklart alltid älskat att spela fotboll och tycker att det är jätte skoj, jag brinner för sporten! Men pga hur jag mår så har det hindrat mig från att spela då jag kände att kraven jag satte på mig själv; att jag skulle gå på varje träning, att ge mitt bästa varje gång även om mitt kropp sa emot och då blev det lite av ett ’måste’. Jag har iallafall valt att gå tillbaka till fotbollen MEN på mina villkor. Ett utav mina mål som jag har med detta gymnasiearbete är att komma tillbaka till fotbollen, vilken nästan klart! Ett större mål är att bli frisk, vilken jag visste och vet än idag kommer att bli lite svårt menmen det löser sig!

Idag var jag iallafall på gymmet, det blev ett lite lätt mage och rygg pass. (Kan skriva vilka övningar jag gjorde en annan dag!) Men jag tycker att det gick bra, har inte haft nån riktig motivation till att träna men med fotbollen i baktankarna så blev det ändå ett okej pass idag. Imorgon är det gymmet igen, under skoltid/lektion och om vi inte kör något pass så blir det nog att jag stannar och kör något efter. Vad vet jag faktiskt inte än, beror som sagt på vad vi ska göra imorgon (om det är ’bara’ är genomgång eller att vi får göra övningarna vi går igenom).

!!Jag har inte riktigt en planering för denna veckan pga hinder som står ivägen och det är rätt veligt just nu men skriver upp en planering för slutet av denna veckan och även nästa när jag har mer ordning!!

Vi hörs när vi hörs! Xoxo.

Likes

Comments

Blandade inlägg

Hallåhallå!
Min lördag har varit rätt så lång, även om den ä inte är slut. Åkte hemifrån 8.45, buss från Kungsbacka till Växjö för att spela match och nu är vi äntligen påväg hem igen! Tyvärr blev det förlust men tycker att de gick hyfsat bra för min del, speciellt när jag inte spelat på ett tag. (Jag har alltså inte börjat spela igen utan jag bara hjälper till när Kungsbacka behöver hjälp.) Även om jag bara spelar lite då och då så är det en väldigt skönt känsla när jag väl spelar, det blir inte alls samma krav och jag trycker inte ner mig själv på samma sätt som jag gjorde när jag höll igång. Ingen prestationsångest, inga krav eller liknande, bara en frihetskänsla. Så ja, allt detta tycker jag är ett framsteg för mig med min hälsa, mentalt. Att faktiskt stänga av den pressen, ångesten och dem kraven som JAG SJÄLV sätter..

Men nog om det, imorgon står lite jobb på schemat annars inget! Hoppas du haft och har en jätte bra lördag/helg! Kram

Likes

Comments

Blandade inlägg

Hejsan!
Sitter just nu o käkar lite frukost samt ser på serie. Idag ska jag inte göra något speciellt förutom att jag ska klippa mig, äntligen.. Har inte klippt mig på ett tag så det ska bli skönt! Dock så är det inte förens 15 så innan dess så har jag inget planerat, kanske städa lite eller plugga.

Iallafall, nu till frukost åt jag lite lättare mat för att få i mig näring. Anledningen till att de mesta är ’flytande’ är för att jag mådde illa igår, det har varit väldigt stress det senaste och har inte kunnat äta ordentligt.. Men nu mår jag bättre och äter bättre! Så det är verkligen ett tips om man inte får i sig tillräckligt med mat eller om man inte känner sig hungrig- ta en smoothie eller nån form av shake!

Maten på bilden:
En avokado macka, en dryck jag fått av homeopaten, choklad Shake, lite te och nypressad apelsinjuice.

Likes

Comments

Blandade inlägg

Hallåhallå!
Märks att jag inte är van vid att blogga ännu, glömmer av att uppdatera lite då och då hehe.. Dock har jag haft det väldigt stressigt och min hjärna vill inte riktigt fungera som jag vill att den ska. Det har varit väldigt mycket tandläkarbesök dem senaste två veckorna vilket har gjort att jag inte kan träna och motivationen ligger nere på havsbotten.. Just nu sitter jag faktiskt i väntrummet och väntar på tandläkaren igen.. 6-7 gången?? Men iallafall, det är en annan historia vilket jag inte har orken att berätta..

Eftersom det inte blivit någon träning så finns det inget att skriva om nu tyvärr och antagligen inte nu under denna veckan heller då jag faktiskt valt att vila, promenera då o då självklart, just för att det är för mycket för mig och jag orkar bara inte- speciellt mentalt. När jag skriver ”orkar” så menar jag inte att jag är lat eller så som vissa tror att man menar utan det är att min kropp och mitt psyke säger stopp. Jag är trött, känslomässigt trött, och då hjälper det tyvärr inte med sömn osv..
Så denna veckan är bara till för att ladda om och hitta nya krafter! Ska försöka uppdatera lite mer även om jag inte direkt tränar fysiskt, det blir helt enkelt inlägg om vad jag gör för att få nya krafter..

Ha de gött, hej så länge!

Likes

Comments

Utförande av planering

Hejsan! Tänkte sammanfatta dagarna som gått, vad jag har gjort och hur jag tycker att det gick.

I måndags så hade jag studiedag så på morgonen runt 8 åkte jag till gymmet och körde lite cardio (10min), rygg samt lite magövningar. Ryggövningarna jag körde var: Latsdrag 15x3, sittande kabelrobb 15x3 och rygglyft 15x3. Det gick väldigt bra, jag hade inte så mycket vikt pga att jag som sagt haft problem med min rygg. Efter ryggövningarna så körde jag lite magövningar, då körde jag: Kabelcrunches 15x3, liggande benlyft 10x3 och plankan 1min x2. Även där gick det väldigt bra dock lite trött mentalt eftersom mina tankar snurrar runt kring andra saker. Dagen efter hade jag träningsvärk vilket resulterar på en bra träning!! Men efter träningspasset så hjälpte jag mamma med tvätten resten utav dagen.

I tisdags så tog jag det bara lugnt eftersom jag skulle till tandläkaren på onsdag och jag brukar alltid stressa upp mig. Jag hade bara en lektion i skolan och efter det så gick jag in till stan med en kompis. Vi kollade runt i lite affärer och tog en fika innan det var dags för mig att åka mot min homeopat. (Jag tänkte att jag ska skriva lite mer om det i ett annat inlägg, lite mer om mig, min resa och utbrändhet.) Men efter homeopaten så åkte jag hem..

I onsdags så var jag hos tandläkaren och jag var faktiskt på ett glatt humör, självklart nervös och stressad men höll ändå ett leende på läpparna. Allt gick bra och ska tillbaka dit nästa vecka för ett sista besök. Efter tandläkaren så åkte jag bara hem för jag var så trött samt att skolan redan slutat för dagen. När jag väl var hemma så gick jag och la mig, sov lite för att spänningarna hade släppt från besöket. Igår så var jag ledig från skolan, som jag är varje torsdag, så jag var bara hemma och tog en lugn dag.. Serie och sängen var på mitt schema hela dagen!

Nu är det fredag och jag har bara två lektioner i skolan. Efter skolan så åker jag hem en stund för att sedan åka in till stan igen, till Ullevi, för att jobba. Sen är det äntligen helg och imorgon åker jag ner till Skåne!! Hörs mer på söndags förhoppningsvis! xoxo

Likes

Comments

Planering av vecka

Hejhej!

Ja, som det står i titeln så har det inte riktigt som jag planerat dem senaste två veckorna. Själva planeringen gick bra men utförandet paja helt. Träningen blir inte av pga jag antingen blivit sjuk eller nånting kommit emellan. Jag har faktiskt tänk på anledningar till varför jag just blivit sjuk och jag har kommit fram till två saker: stressen över det hela blir så stor att jag känner mig sjuk eller väderomställning (årstider emellan). Jag har alltid varit känslig för just väderomställningar, speciellt när det börjar slå om från sommar till höst. Jag har problem med mina lungor pga min astma och när vädret slår om så får jag krupphosta, det sägs att man ska växa ifrån det (krupphostan alltså) men än så länge har det inte hänt. Men iaf så blir det ett stopp i min planering...

Kommande vecka så tänker jag inte planera så himla mycket då det är ny tandläkartid på onsdag, så min vecka ser ut såhär:

Måndag- (Studiedag) gym på morgonen, tvätta.

Tisdag- Skola, möte.

Onsdag- Skola, tandläkare.

Torsdag- Ledigt från skolan så blir nog en liten promenad bara.

Fredag- Skola, jobb.

Lördag- Åka ner till Skåne för att se BLUE.

Söndag- Åka hem.

Så det är mina planer för veckan, ha en bra kväll och vecka framöver.

Likes

Comments