Koh Phi Phi! Vilken ö!! Finns både fest, good mat och fantastiskt landskap. Imorgon åker vi vidare till Koh Lipe så blev en ganska kort visit på bara två hela dagar. Kanske lika bra för det är verkligen mycket minus på mitt sömnkonto... Vi bor på ett hostel som har eldshow på kvällen och sen dånande musik till klockan två på natten. Är hopplöst att ens försöka sova innan klockan två. Dock har vi haft riktigt kul när vi har dansat på stranden och sen gått hem med en varsin pizzaslice i handen när musiken har tystnat.

Igår var vi på en båttur runt Phi Phi. Vi hoppade i land på Bamboo Island, Monkey Beach och Maya Bay. Sen så stannade vi lite överallt och snorklade från båten också. Jisses vad vackert allt var! Försökte verkligen suga i mig nuet och njuta av varje sekund.

God morgon från Koh Phangan! Vi kom hit för några dagar sen och det vi har hunnit göra är att köra runt ön och besöka Haad Salad och Haad Yao. Riktigt fina stränder! Igår åkte vi till Infinity Beach Club och tog det lugnt i solen och hade det hur bra som helst. Senare på kvällen åkte vi till Black Moon Party och upplevde det. Helt okej men det spelades endas techno musik, vilket inte riktigt är min grej, så var svårt att dansa och ha kul så jag och Sofie åkte hem vid 2 ungefär. Hur som helst så är detta vår sista dag här för imorgon åker vi till Phi Phi. Tråkigt nog har jag fått någon sorts allergisk reaktion (tror att det är mot Aloe Vera) så vi kommer inte kunna göra så mycket idag eftersom jag vill inte utsätta min stackars rödflammiga eksem-kropp för så mycket sol idag. Håller tummarna för att det ger sig snart!!

Oj vilken fin dag vi har haft idag! Massa sol, snorkling och fantastiska vyer. Vi var nämligen på en snoklingsutflykt som hade fem stopp. Första destinationen var Koh Nang Yuan som jag och Sofie har sett fram emot att besöka hur länge som helst. Den ön överträffade verkligen mina förväntningar! Fick nästan nypa mig i armen när jag stod uppe på view pointen och hade kanske världens vackraste utsikt. Det var magiskt! Vi fortsatte sedan färden mot ett par bra snorklingsställen där vi hoppade i från båten och kollade på koraller och fiskar. Tyvärr blev vi båda lite sjösjuka och kunde inte hoppa i vattnet vid Shark Bay men kanske lika bra för de andra på båten hade sett flera hajar och jag får panik om bara en vanlig fisk är nära mig haha.

Efter en liten trip på 16 timmar (10 timmar buss + 3 timmar paus i hamnen + 3 timmar båt) så var vi äntligen framme på Koh Tao. Jag var riktigt slut när vi steg i land men den riktigt riktigt glad också. Jag och Sofie var utsvultna så vi gick till ett cafe i närheten av hamnen och åt en ordentlig frukost.

Vi åkte till vårt Hostel, Good Dream Hostel, checkade in, duschade, bytte om till bikini och gick direkt till stranden Sairee Beach som ligger nån minuts promenad bort.

När vi kände oss klara gick vi och åt en tidig middag för att sen gå en monster promenad upp till Mango viewpoint. 1,5 timme i riktigt branta uppförsbackar var inte något att leka med. Men vi klarade det och fick se en fantastisk solnedgång när vi kom fram.

Idag åkte vi till Shark Bay. Jag tyckte att den stranden var ännu finare än Seiree beach eftersom den är mindre och vattnet var mer turkosa. Dock är det en beach resort som äger stranden så vi måsta betala 100 bath för att få vara där.

Hejsan! Just nu hänger jag och Sofie på en travel agency här i Bangkok och väntar på att vår buss som ska ta oss till Koh Tao ska gå. Hela resan har gått väldigt smidigt men sov knappt något på planet så är helt mosig i huvudet nu. Håller tummarna att jag får några timmar sömn på bussen i alla fall för annars går jag nog bananas... Hur som helst så har vi haft en jättetrevlig dag här i Bangkok. Fick en massa bokat nu på förmiddagen, nästan hela vår vistelse i Thailand, skönt! Sen åkte vi runt i en tuk-tuk och besökte olika tempel. Har jättedålig koll på vad vi riktigt besökte men var ett trevligt sätt att fördriva tiden på.

Idag är det prick två veckor kvar tills mitt och Sofies äventyr i Sydostasien börjar. Två små ynka veckor tills vi slänger oss ut i världen och ser vad den har att erbjuda. Det är en väldigt stor grejer för mig för jag har inte rest så mycket utan mina världsvana föräldrar som alltid fixar och trixar och löser alla problem. Jag har aldrig backpackat, hur mycket ska jag ta med mig? Vad ska jag ta med mig? Jag har aldrig varit i Asien så har ingen aning om vad jag ska förvänta mig när det gäller kultur, människor och religion. Men det ska bli så skoj och ser verkligen fram emot det! Tänkte berätta lite om vad jag har\inte har förberett och själva planeringen så om någon annan ska på en liknande resa kan den få lite hjälp på traven.

Fixat:
Flyg till och från Thailand
Resevaccin (Hepatit A+B, tyfoidfeber,kolera)
Backpack + liten ryggsäck + packpåsar + små hänglås + regnskydd
Reseförsäkring
Första boendet på Koh Tao
Två villor på Bali (eftersom vi är 6 personer som ska bo tillsammans så tänkte vi att lika bra att vara ute i god tid)

Inte fixat (ännu):
Byta telefonoperatör
Växla pengar
Visum till Kambodja
Kopior på pass, försäkring och annat viktigt
Reseapotek

Planering:
Vi har fått så himla mycket hjälp från Amanda och Lina som gjorde en snarlik resa förra våren. De har svarat på alla knäppa frågor vi har ställt och gett tips på fina platser, boenden och matställen. Sen har jag och Sofie gjort research i många många timmar på bloggar, youtube och resehemsidor (vi är båda planeringsfreaks hehe). Rutten har växt fram under en tid och nu har den varit klar ett tag. Vi får självklart se vad som händer under resans gång men så här ser den ut

Thailand: Flyger in till Bangkok sen blir det Koh Tao - Koh Phangan - Koh Phi Phi - Koh Lipe

Malaysia: Langkawi - Kuala Lumpur

Kambodja: Siem Reap - Koh Rong

Vietnam: Phu Quoc - Ho Chi Minh

Indonesien: Bali - Nusa Lembongan - Gili T - Gili Air

Sen tillbaka till Bngkok för några dagar där och sen kommer vi hem 9:e april!

I lördags hade vi tjejer en liten avskedsmiddag på kvarter 5, följt av några drinkar på indigo. Jessica och Lina har åkt tillbaka till Uppsala, Maria har flyttat till Stockholm och Andrea och Josefine är på väg till Australien i skrivande stund. Vi hade det jättemysigt och roligt, precis som vanligt. Lite konstigt att säga hejdå, men vi alla syns säkert snart igen!

Fytusan vilket bra nyår jag hade igår! Åt så himla god middag hos Lina, sen vidare till stan för lite fyrverkerier, pussar och arken. Helt perfekt avslut på 2017 och början på 2018.

Hejsan hejsan! Nu är julen över och där med min ledighet också så imorgon är det back to work. Skönt att det bara är en dag och sen nyår, tjoohoo! Mitt julfirande började med uppesittarkväll hos mommo med hela familjen, tyvärr vann vi ingenting men var väldigt mysigt ändå. På självaste julafton var det full rulle hela dagen. Började med julgröt hos några bekanta, sen hem och börja laga mat. Jag hann knappt se på Kalle Anka för jag lagade en del vegetariska rätter till julbordet. Griljerade till exempel ett blomkålshuvud som enligt mig var det bästa på hela julbordet så det kan jag rekommendera! Efter middagen öppnade vi julklappar och spelade lite spel innan vi gick över till grannarna för att äta ost, dricka vin och ha det trevligt. Älskar verkligen den traditionen som vi har gjort nu i några år. På juldagen var jag och Oskar på julkaffe till hans faster och sen på kvällen vankades det förfest i mitt garage innan vi åkte till Arken och festade halva natten. Julannandagen har jag inte så mycket att säga om men igår var jag till Barkarby och Bromma för att shoppa på mellandagsrean. Hittade några grejer men det bästa jag fick med mig hem var en ny kamera till resan, såå himla glad över den fastän den inte var på rea haha...

Idag är det bara fyra dagar till julafton och jag undrar var december har tagit vägen? Har knappt någon julfeeling fastän jag har bakat pepparkakor och pepparkakshus, ätit lussebullar och knäck, druckit glögg och lyssnat på julmusik. Tror att det kan ha med att jag inte går i skolan och längtar efter själva jullovet. Jag har inget riktigt jullov i år men ska ta ledig två dagar i mellandagarna så att jag får en liten break i alla fall. Hur som helst, i helgen var jag och Oskar till Stockholm för en liten weekend. Vi handlade julklappar, gick runt och kikade på julbelysning och sen på kvällen åt vi libanesiskt till middag. Åååh vad så gott det var! Vi firade att vi har fixat tre terminer av distans, för nu mera bor vi på samma ö igen och har bara åtta kilometer mellan varandra. Bästa julklappen jag någonsin kunde få!