Tips för årstidsbunden depression

Många känner att hösten och vintern är en tuff period på året, då mörkret faller in tidigare på dagen än på sommaren. Solen lyser inte lika mycket som på sommaren och en del får då D vitaminbrist pågrund av det. Majoriteten av de som bor i Sverige känner sig nedstämda under vintermånaderna och nästan en miljon utvecklar faktiskt en årstidsbunden depression. De vanligaste brukar vara att de som har årstidsbunden depression känner av symtom under hösten och vintern och sen när våren och sommaren kommer brukar de avta. Jag är en av dem personerna som tycker hösten och vintern är en jobbig period om åren och har fallit in i depressioner under vintermånaderna. Jag tänkte nu skriva lite tips som vad kan man göra och hur man kan tänka för att behålla sitt positiva tankesätt under dessa tider.

Gå ut i solen

Det som tros vara anledningen till att många infaller i en årstidsbunden depression och just under vinter halvåret, kan det bero på att ljustimmarna inte är lika långa som under vår/sommar. Därför är ett bra tips att när solen väl tittar fram att gå ut, detta kan man göra på sin lunchrast eller rasten i skolan. Är det en solig helg kan man passa på att vara ute så mycket som möjligt där man utsätts för solstrålarna.

Träning

Okej jag kan hålla med om att ordet träning är inget man vill höra när man mår dåligt, har noll motivation i kroppen och helt enkelt är deprimerad. Men det är faktiskt så att att röra på sig utsöndrar hjärnan ett ämne som heter endorfiner som i sin tur medför en välbehagskänsla i kroppen. Det är faktiskt så att forskning visar att träning kan vara minst lika bra effektivt som antidepressiva. Ungefär tre gånger i veckan rekommenderas en pulshöjande aktivitet minst 3 gånger i veckan för att man ska känna av den positiva effekten utav träning. Jag förstår ju att man inte är så taggad på att gå till ett gym när man har noll motivation i kroppen och är nedstämd, men att gå till ett gym behövs verkligen inte för att få upp sin puls. Det som kan räcka är att man går en promenad där man får upp pulsen, antingen springa eller powerwalk. Dehär med att gå till gym eller träna hemma, de funkar olika för olika individer. Att komma iväg till ett gym när man är deprimerad kan kännas bra för en del då man inte bara tränar utav man byter även miljö och får tänka på något helt annat en stund. Medans det funkar bättre för andra att träna hemma, och det är helt upp till var och en. Men att försöka ta sig i kragen för att komma ut i den friska luften och gå en liten promenad, det ger mer än vad man tror.'

Mat

Det finns faktiskt en del saker i kosten som kan vara bra att få i sig just under vinterhalvåret, det kan tillexempel vara mat som har B vitamin i sig som * Ägg* Bröd* Fullkornsflingor * Rött kött Detta har faktiskt visat sig vara effektivt mot depression. Under vinterhalvåret minskas ju intaget av sol, därför kan det faktiskt vara bra att äta D vitamin tillskott om man känner att man inte får i sig tillräckligt mycket med D vitamin.



Mys ner dig

När det är kallt och rått ute känner man oftast inte för att vara ute och då kan man faktiskt få unna sig mysiga kvällar i sin säng eller soffa, vart man än nu tycker det är mysigast. Sätt på en bra film, ta fram lite snacks, gör en kopp te eller varm choklad. Detta är verkligen något av de bästa jag vet! Att dricka något varmt tycker jag hjälper mig mot ångest då de får mig att känns en lugnande och behaglig känsla i kroppen när jag håller den där varma tekoppen och känner att jag blir varm inifrån.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp!

#ångest ##årstidsbundendepression #tips #hälsa

Gillar

Kommentarer

agnesmathilda
agnesmathilda,

Så bra tips! <3

nouw.com/agnesmathilda
lovisalinnea
lovisalinnea,

Taack, massa kramar 😊

nouw.com/lovisalinnea
IP: 173.208.136.218