Veganska alternativ

Postad i: Veckans Lista, Recept


För mig har det alltid varit självklart att vara vegan då jag är uppväxt med en mamma som är det, dock så vet jag att det kan var svårt för dem som vill övergå från att äta kött till att bli det. - till att leva på endast vegetabiliska matvaror! Vad ska man äta, hur ska man använda det och vad behöver man hemma? Nedan har jag satt ihop en liten lista på veganska "nödvändigheter"! Förhoppningsvis kan det hjälpa några av er! Kram



ISTÄLLET FÖR YOGHURT OCH GRÄDDE


Oatly Havre-gurt: Perfekt att använda till frukosten tillsammans med müsli!

Alpro Soja yogurt: Är utmärkt att använda när man gör yoghurtsåser. Tex. Tzatski!

✹ Tahini: Fungerar lite som grädde i matlagning. Det gör framförallt maten krämigare, men det ger även en god nötig smak, samtidigt som det innehåller mängder av nyttiga fetter!



ISTÄLLET FÖR SMÖR


Vegansk creme cheese: min favorit att ha på mackan! Det finns flera olika märken att välja mellan, men tofutti, samt Oatly är två favoriter!

✹ Veganskt smör: Floras mjölfria smör, smakar nästintill precis som vanligt smör + det fungerar även ypperligt att använda när man bakar!

Nötsmör: mandelsmör, cashewnötssmör eller jordnötssmör! Det det ger god smak är ett bra alternativ om man vill få i sig lite extra nyttig fetter och proteiner.

Avokado: En riktig hälsovariant av smör, men som är så god... dessutom proppad med mängder av nyttiga fetter, vitaminer och proteiner!



BOOSTA MED EXTRA PROTEIN #!


Frön och nötter: toppa maten med detta eller ät det som det är.

✹ Hampafrön: Perfekta att använda som topping på maten eller i smoothien!

Proteinrik pasta: Antingen gjord på kikärtor, bönor eller linser!



BOOSTA MATEN MED EXTRA PROTEIN #2


✹ Quino: supergod att äta som tillbehör till maten eller att använda som bas i wraps och sallader. Går även att ha i biffar mm.


✹ Havregryn: Det man är mest van vid att höra om är havregrynsgröt, men testa även att använda den här superingrediensen i pannkakor, rostad som müsli eller låt stå med vegansk mjöl över natten, för att göra overnight oat!



ISTÄLLET FÖR OST


✹ Bjäst Flingor: en specialodlad jäst som till viss del smakar som parmesan och som är fylld med b-vitamin! Är perfekt att toppa maten med eller att använda som ingrediens i en dressing/ pesto!

✹ Nötter: Mixa cashewnötter som legat blötlagda under natten tillsammans med lite vatten, citron och salt , för att göra en enkel vegankost. Sök på nätet; dör finns hundratals läckra vegan recept på ost!



ISTÄLLET FÖR HONUNG


✹ Agavesirap: Passar perfekt som sötning i maten eller i dressingar... eller varför inte ringlad över pannkakor med färska bär? Mums!



BASKÄLLOR FÖR PROTEIN


✹ Bönor, linser, kikärtor (för den som gillar att laga mat): Går att ersätta med i nästan alla recept som från början innehåller kött. Det är gott i grytor, som fyllning i grillade paprikor, mosade i biffar, i. hummus mm!

✹ Tofu (för den som vill ha det lite enklare i köket) : Ett asiatiskt sojatillbehör som går att använda rå som den är (till fördel med någon dressing till), stekt, eller mixad med örter och olja till en form av fyllning!

✹ Från frysdisken (för den som vill ha något som "liknar" kött): tex. sojafärs, Tzay, Pulled Oats och Oumph!



FÖR CHOKLAD-ÄLSKAREN


Vegan-choklad: är gjord på rismjölk eller nötmjölk istället för vanlig mjölk! Denna från Green Star är suverän!

Riktigt mörk choklad: Består sällan av mjölk. Ett tips kan därför vara att läsa på innehållsförteckningen, så förhoppningsvis inser du att utbudet av choklad som är vegansk, blir lite större!



ISTÄLLET FÖR ÄGG


Chiafrön/ Linfrön: Blanda 1 msk frön med 3 msk vatten (motsvarar ett ägg). Låt stå i cirka 10 minuter innan användning!

Fiberhusk: 1 tsk fiberhusk + 1,5 dl vatten skall koka upp. Vid första bubblan tar man av kastrullen och vispar i 3-4 minuter, innan användning!


Kram

Gillar

Kommentarer

agnesroos
agnesroos,
men gud vilket bra inlägg!!
nouw.com/agnesroos

Prenumerera