SÖMN

Det finns många faktorer som är avgörande för huruvida man sover bra eller inte. Stress, behovet av att hålla sig uppdaterad om vad som händer runtomkring, och även luften och hur bra ventilation man har. Sömnen är till för att vi ska kunna återhämta oss, vila och bearbeta olika intryck. Att vi har en bra sömnkvalitet är viktigt för att vi ska må bra, vara friska och att vi ska kunna koncentrera oss bättre.

Vi människor andas ungefär 30 000 liter luft varje dygn, och då kanske det inte kommer som en chock att vi mår sämre om platserna vi vistas på har dålig luft och är dåligt ventilerade? Luften på en instängd yta blir helt enkelt dålig efter ett tag, och då är det viktigt att ha en bra ventilation som tillför ny luft utifrån och för bort föroreningar och ämnen i luften som kan vara farliga för hälsan.

Jag började få problem med sömnen redan när jag var liten. Då var det mest att jag var skrämde upp mig själv över det inbillade monstret i garderoben eller under sängen, men så småningom övergick de småbarnsproblemen till svårigheter att somna på grund av stress och rolöshet, vilket är något jag har tyckt är väldigt jobbigt. För mig har svårigheterna att somna kommit i perioder de senaste åren. I vissa perioder har jag lättare att somna, medan jag i andra ligger sömnlös stora delar av natten i flera veckor eller månader. Då både att jag har svårt att somna och vaknar ofta.

Några tips från mig på vad jag brukar göra när jag har svårt att sova är att slötitta på någon film eller läsa. Jag tycker att dessa är saker som är bra och får en att koppla bort annat, istället för att tänka på något man är stressad över följer man en handling i en roman, eller någras konversation kring de senaste trenderna i en podd.


Gillar

Kommentarer