Mer om ångest

Hej allihopa! Jag var på min första ångestbehandling idag. Det han ska hjälpa mig med är att få bort ältande, beslutsångest och panikattacker. Vi började därför med panikattackerna då han förklarade att panikattacker är betingande. Kroppen har lärt sig att hjärtklappning, spända muskler och lite högre andning är farligt då det har lett till tidigare panikattacker. Problemet är då bara att vid händelser där jag kan känna stress eller blir rädd pga av tidigare upplevelser reagerar kroppen med att skydda sig och sätter igång fight or fly systemet i kroppen. Fight or fly ger normalt högre andning och hjärtklappning, vilket i sig inte är farligt, men min kropp reagerar ytterligare på den högre hjärtklappningen som en fara att skydda sig mot. Fight or fly systemet förstärks därför hela tiden då hjärnan skickar signaler om att den naturliga reaktionen är ett hot, vilket ger ännu mer och ökad hjärtklappningen/ andning, muskelspänningar, darrningar osv då kroppen försöker skydda sig mot sitt egna system. Som en ond cirkel liksom. Därefter kommer tankar om att jag måste försöka hålla mig lugn, jag måste be om hjälp, jag kan inte andas, jag måste ut, jag kommer dö osv vilket blir tankar som kroppen ytterligare reagerar på och panikattacken är ett faktum. Därav av ska vi först försöka lära om kroppen att de betingade reaktionerna inte är farliga innan vi går in och gör något åt tankarna.

Idag på första mötet började vi därför med några övningar för att se vilka av kroppens signaler som ger mest ångest. Övningarna var bara mellan 30sek och 1min långa men på varje övning förutom 1 var min spontana reaktion ”jag kommer dö, jag kommer inte fixa det här”. Det sjuka var verkligen hur snabbt den tanken kom. Och hur jag bara av att sitta och spänna alla muskler i kroppen i 1minut, blåsa in och ut luft ur ett sugrör samtidigt som jag håller för näsan i 30sek eller tokspringa med höga knän och flaxande armar på ett ställe, kunde jämföra det med en känsla av ångestatttack för att kroppen reagerade som om det hade varit samma sak. När jag blåste i sugröret tillexempel fick jag avbryta 3 gånger och andas in snabbt genom näsan för att jag kände hur jag började få hjärtklappning och hyperandas av att jag både tänkte och kände att jag kan inte andas, jag får inte ut luften.

Något jag mer uppmärksammades på är att efter en panikattack när jag försöker återhämta mig så brukar jag alltid vifta med handen framför mig för att få luft. För att jag känner mig så yr och behöver luft, samtidigt som det är ett sätt för mig att bli lugn. Så gjorde det idag också efter att ha sprungit höga knän. Min psykolog frågade efter jag återhämtat mig om jag brukar ta upp handen och sa sen helt lungt till mig ”men du andas ju inte. Ta bort handen så ska du se att det går lättare”. För grejen är den att det går inte att kontrollera ångest/paniken. Försöker man kontrollera panikattacken får man bara ännu mer panik när tanken ”jag kan inte kontrollera det här” kommer. Detsamma gäller återhämtning från en panikattack. Då är det bättre att bara försöka låta det skölja över dig, släppa all kontroll och sen kommer kroppen lösa det själv.

Alltså jag är så pepp för den här behandlingen. Uppdaterar hur det går såklart, men alltid skönt att ha tagit första steget och att både jag och han kunde konstatera att yes Lois du har ångest, så att vi båda är på samma bana. Det sjuka var att efter att jag utsatt mig för ångesttriggande situationer hos honom och skulle gå till repro för att köpa ett kompendium, fick jag beslutsångest över om jag skulle ta ett kompendium från övre högen eller undre. Det var samma kompendium bara i två olika högar, men jag kunde inte bestämma mig. Så sjukt, stog där jättelänge innan jag tog ett. Haha men ha det bra och tack för att du kikar in min blogg! Puss och kram!




Fina Örebro! Får ingen ångest av att titta på den här bilden i alla fall!

Gillar

Kommentarer

anemonecallman
anemonecallman,
Oj, vad intressant att läsa om det! Hoppas att behandlingarna hjälper dig ur problemet tillslut. Du är stark!!! Kram😊❤️❤️
nouw.com/anemonecallman
Loisunosson
Loisunosson,
Tack snälla du!! ❤️🙏
nouw.com/loisunosson
JossusTravelPics
JossusTravelPics,
Låter som en bra behandling. Skulle också behöva få bort allt ältande, så tar gärna emot tips om det.
nouw.com/jossustravelpics
Loisunosson
Loisunosson,
So far so good 👌 nej men kändes verkligen som en givande första gång för även om övningarna i sig var jobbiga la sig ångesten snabbt efter. Blev så glad över den där enda övningen jag faktiskt tyckte var lite rolig. MEN ska absolut blogga när jag kommer till att arbeta med ältandet och själva tankarna (så fort panikångesten är borta) och sen finns det en bok som heter ”sluta älta och grubbla” av Olle Wadström. Jättebra, jag ska läsa den mellan gångerna som vi ses som en del av behandlingen. Den finns på adlibris och du kan testa dig själv innan du börjar läsa för att se hur mycket ångest du har och sen göra om testet sen när du har läst klart boken för att se om siffran minskat. Den boken handlar om ältande, vad det är, beror på och hur du kan bli av med det! Så tips är att köpa den! Hoppas du blir av med ditt ältande! 😘
nouw.com/loisunosson
JossusTravelPics
JossusTravelPics,
Tack så mycket. Aldrig haft någon taktik för att sluta utan har mest blivit att jag försökt avbryta när jag kommit på mig själv.
nouw.com/jossustravelpics
Loisunosson
Loisunosson,
Nej men precis det ÄR svårt! Jag har aldrig haft någon teknik för mitt ältande heller utan försökt att sluta när jag kommit på mig själv eller när någon har sagt till. Men det går ju inte alltid eftersom tanken kommer tillbaka och ger ångest, så förstår dig! Samtidigt blir det så himla jobbigt för man vill inte tjata på omgivningen men man kan ändå inte släppa det. Så är så glad över att jag äntligen ska få hjälp med att behandla bort det. Kommer jag på mer tips delar jag såklart med mig 🙏
nouw.com/loisunosson