2:a ångestbehandlingen

Tjenare! Hade mitt andra besök i ångestbehandlingen idag och tycker verkligen att det är så inspirerande att skriva om det här. Förra gången mätte vi min ångestnivån till olika övningar och den här gången handlade det om att träna på de olika övningarna, där man fortsätter på en övning tills ångestnivån ligger på 2. Det jag tyckte var så himla bra med idag var att jag verkligen fick hitta ett nytt sätt att förhålla mig till mina tankar. Min psykolog förklarade till exempel att jag måste försöka fånga bollen (som då symboliserade ångesten) och hålla i den precis som i exempelvis basket/handboll. Därav ska jag inte försöka göra den mindre, större eller ändra färg på något utan istället försöka fånga mina känslor och rädslor och vara ärliga med dem. Han efterliknade mitt sätt att försöka lugna ner mig och kontrollera ångestattacker på ett väldigt bra vis. Han sa då åt mig att tänka mig ett scenariot där jag ska göra ett lögntest. Personen kommer då se om jag blir stressad då det går att mäta. Personen säger till mig att jag inte får bli stressad men samtidigt vara motiverad att svara på frågorna. För att behålla motivationen hos mig kommer personen hålla en pistol mot mitt huvud, och ser han att jag blir stressad skjuter han. Alltså fatta stressen hos mig av det exemplet. Det går ju inte att inte bli stressad när man tror att man ska dö, vilket blir samma i ångestattack. En ångestattack består av en rädsla för att en fara ska hända och då hjälper det inte att jag försöker säga till mig själv att behålla lugnet. För det kommer inte göra mig lugn, utan däremot mer stressad.

När vi tränade på övningarna lät han mig förklara hur ångesten kändes och när den kom. Jag förklarade då för honom att det var när jag hade hängt upp och ner ett tag. Det var då tankarna som att ”nej nu är det jobbigt” ”jag orkar inte mer” kom och jag började få ont i magen. Han bad mig då att nästa gång tänka ”åh det är så jobbigt. Jag orkar inte” hela tiden som jag gjorde övningen. Sagt och gjort. Det sjuka med det var att övningen kändes mycket lättare att genomföra när jag satt och tänkte ”åh vad jobbigt det här är”. Det var liksom lugnade. För när jag inte tänkte på det innan och tanken bara kom försökte jag motivera mig själv till att hänga lite längre med att tänka typ ”nej men det är inte så farligt. Det är över snart” vilket gjorde att jag ännu starkare kände ”nej men jag orkar inte!”. Så när jag bara fokuserade på att tänka ”åh vad jobbigt” behövde jag aldrig ha den diskussionen med mig själv och tankarna skrek inte på mig att jag måste sluta. Nu!

Tankarna jämförde min psykolog med en jobbig passagerare som säger till mig att jag kan inte svänga vänster för ”det är så jobbigt, Lois du är riktigt jobbig nu. Åh vad du är jobbig vi kan inte svänga vänster! Det är så jobbigt. Men att det ändå är jag som kör och vet att jag måste till vänster för att komma till skolan. Den här passageraren var då en jobbig person som inte går att få tyst på utan kommer sitta bredvid och klaga oavsett. Lite för att jag ska kunna skilja vad jag känner och upplever från mina tankar trots att de är där och tjatar.

En annan övning jag tyckte var jättebra var när han sa åt mig att tänka att jag inte kan lyfta min höger hand. Sen när jag hade tänkt den tanken tillräckligt länge för att tro på det skulle jag lyfta höger hand för att bevisa för mig själv att jag kan göra det. Nu återstår det att fortsätta öva på övningarna ensam innan vi träffas igen och fortsätter. Är riktigt rädd över det, vilket jag också sa. Inte för att övningarna är farliga, men om något händer är det skönt att han är där. Om jag inte kan kontrollera det, vilket han sa att jag måste lära mig. Rädslan för att inte kunna kontrollera det är en annan passagerare som jag måste göra mig av med. Den där passageraren som säger att något farligt kan hända, för att sen i framtiden inte behöva vara rädd för att få en ångestattack när jag är ensam.

Haha det här måste vara en av de längsta blogginläggen jag skrivit. Hoppas ni orkade läsa allt och att ni får en toppenvecka! Kram på er! ❤️🙏

Ser ni att det står en liten 2:a där under ångest på 1:a övningen. Så vad betyder det? Jo övningen är avklarad ✅ Nästa övning på papperet ”hålla andan” är egentligen en övning som ger max på både ångestskala och igenkänningsfaktor av ångestattack, så vi har minskat tiden från testet till när jag tränar för att sen successivt öka när jag har nått en 2:a på skalan och är redo för det. Men kan redan nu säga att jag känner mig lugnare med att ta andetaget för att sen hålla andan (var en stor fet åtta där första gången jag gjorde det).

Gillar

Kommentarer

Majsan
,
Hej! Detta kanske kan vara till nytta för dig med! ; https://youtu.be/MUJDmzPxnc0
Loisunosson
Loisunosson,
Tack så mycket! Så bra, ska tänka på det! 🙏
nouw.com/loisunosson